Op zaterdag 10 december organiseerden wij een live webinar: Werk en Stoma. Het webinar werd door onze voorzitter Sanne Blom geleid. Bedrijfsarts Ankie van den Oord en ervaringsdeskundige Ingrid Kuipers schoven aan.

Met een stoma kun je meestal prima werken. Maar: je kunt niet álles doen als je een stoma hebt. Tillen kan problemen opleveren, je moet net wat vaker naar het toilet dan iemand zonder stoma en hoeveel energie heb je? Dus is een begrijpelijke vraag: vertel je je werkgever over je stoma? En wanneer doe je dat dan? Geef je het bijvoorbeeld al aan bij een sollicitatiegesprek?

Tijdens het webinar Stoma & Werk nam onze voorzitter Sanne Blom samen met bedrijfsarts Ankie van den Oord de resultaten van haar onderzoek ‘Re-integreren en werken met een stoma’ door. Benieuwd naar het onderzoek van Ankie? Klik dan op deze link voor het onderzoek en de presentatie. Daarnaast vertelde ervaringsdeskundige Ingrid Kuiper over haar ervaring met werken en solliciteren na het krijgen van een stoma.

Gedurende het webinar kwamen er diverse polls voorbij. Zo konden kijkers reageren op de vraag “Doe je hetzelfde werk als voordat je een stoma kreeg?” en “Wat heb je ervaren in het werken met een stoma? Noem drie woorden.” Er kwamen woorden als vermoeidheid, steun, energiebalans en begrip voorbij. Daarnaast hadden kijkers ook de gelegenheid om vragen te stellen in de chat die door Sanne, Ingrid en Ankie beantwoord werden.

Heb je naar aanleiding van het webinar Stoma & Werk nog vragen of wil je jouw ervaring delen? Neem dan contact met ons op. Laat ook zeker even weten wat je van het webinar vond!