Als je een stoma hebt, is het soms zoeken om kleding te vinden die goed past, lekker zit én waar je je zelfverzekerd in voelt. Voor ons magazine Vooruitgang verzamelden wij de beste tips en adviezen. Truc nummer 1: trek de aandacht naar iets anders. ‘Heb je een fraai decolleté, dat je kunt laten zien met een iets lagere halslijn?

‘Ik ben nog steeds aan het stoeien met materiaal en de aanschaf van nieuwe kleding. Wat een gepuzzel’, reageert Andrea op een post van de Stomavereniging op Facebook. De vraag in deze post was: houd jij met het kiezen van je kleding rekening met je stoma? Het regende reacties.

Onder anderen van Odette, die geen strakke broeken meer draagt omdat het stomazakje precies op broekbandhoogte zit. En van Wim, die steeds moet uitzoeken welke broek geschikt is. Bij voorkeur lekker wijd terwijl de broekrand toch boven het stomazakje blijft hangen. Carina draagt om die reden tegenwoordig liever jurkjes of rokjes. Die zitten dan wel comfortabel, maar is het zakje niet te zichtbaar, vragen andere vrouwen zich af. Mieke is het nog niet gelukt om kleding te vinden die aan deze beide wensen voldoet.

Veranderingen

Van alle stomadragers ervaart slechts dertien procent geen enkel probleem bij het kiezen van kleding. Zes op de tien kan niet meer de kleding dragen die ze eigenlijk zouden willen, blijkt uit recent onderzoek van de Stomavereniging.

Nelleke Mulder kijkt er niet van op. De kleding expert geeft al 25 jaar advies aan mensen. Op zakelijk vlak, maar ook privé. ‘Als er iets is veranderd aan je lichaam, bijvoorbeeld als gevolg van een ziekte, kan je lichaam anders zijn en voelen. Dan ‘past’ datgene wat je altijd droeg niet meer. Het zit niet meer lekker, of je voelt je er onzeker in.’

Wensenlijstje

Kleding moet na de aanleg van een stoma ook aan een compleet andere wensenlijst voldoen. Het moet niet alleen lekker zitten en leuk staan, maar ook makkelijk wasbaar zijn vanwege onverhoopte lekkages, en een beetje meerekken. Een afgekneld stomazakje zit immers niet fijn én de ontlasting kan niet goed doorlopen, wat een risico op lekkages geeft. En in welke kleding verdoezel je een opbollend stomazakje het best? Zo begint voor veel stomadragers een zoektocht naar een nieuwe kledingstijl.

Waar te beginnen? Nelleke Mulder heeft een aantal tips, die ze eerder ook deelde tijdens een online webinar van de Stomavereniging. Maar eerst een bemoedigende opmerking: ‘Een stoma hoeft echt geen beperking te zijn om er prachtig uit te zien. En als vrouw kun je ook prima nauwsluitende kleding dragen zonder dat iemand er iets van ziet.’

Feestje van boven

Mulder adviseert om eerst eens voor de spiegel te gaan staan. ‘Confronterend misschien, maar kijk verder: wat vind je mooi? Mogen je benen er zijn? Of heb je een fraai decolleté, dat je kunt laten zien met een iets lagere halslijn?’ Want dat is truc nummer 1: trek de aandacht naar iets anders. Mulder pleit voor ‘een feestje van boven’, oftewel: zorg dat de aandacht naar je gezicht wordt getrokken.

Dat doe je door kleur te dragen, in plaats van zwart of wit. Een kleur verlegt de focus naar je gezicht én geeft je huid een oppepper als je wat bleek ziet. Kies je een kleur die dicht ligt bij die van je ogen, dan gaat de aandacht daar naar toe. Dat feestje van boven creëer je als man ook door een trui met V-hals te kiezen, of met een leuke print.

Verhullende plooitjes

En dan zijn er nog camouflagetrucs. Mannen kunnen het stomazakje aan het oog onttrekken door een shirt te dragen dat wat ruimer valt. Of met een mooi overhemd met daaronder een strak shirt. Voor vrouwen werkt kleding met (subtiele!) plooitjes goed. ‘Denk bijvoorbeeld aan een overslagtruitje of -jurk met plooien’, zegt Nelleke Mulder.

Met sjaaltjes en colberts verbloem je ook veel. Niet alleen de vorm, ook de kleur kan helpen. Zo camoufleren donkere kleuren en kleurrijke prints beter dan lichte, effen stoffen. Niet alleen handig om een opbollend stomazakje aan het oog te onttrekken, ook een onverhoopte lekkage valt daardoor minder snel op.

Stevige, maar rekbare stoffen zijn ideaal. Mulder merkt dat sommige vrouwen het eng vinden om rokken of jurkjes te dragen. Dat voelt soms te ‘los’ en daardoor kwetsbaar. ‘Een extra onderbroek of een stevige panty biedt uitkomst,’ adviseert ze.

Broeken

Broeken zijn een hoofdstuk apart. Mulder geeft aan dat de huidige mode ideaal is: er zijn veel stretchstoffen, zelfs spijkerbroeken rekken tegenwoordig comfortabel mee. Verder is een heel hoge óf juist lage broek fijn, zodat de rand net boven of onder de stoma zit. Wat voor broek je ook draagt, een (brede) elastische band is het prettigst. ‘Draag je als man een pak? Laat eventueel de broekband aanpassen in een naaiatelier, door er een elastische band in te maken.’

Ook slim: ga tijdens het passen van kleding altijd even zitten. Dan voel je meteen of de kleding ook dan goed rond je stoma zit. Want we zitten doorgaans best veel op een dag!

Ervaringen

Tot slot nog een paar tips van ervaringsdeskundigen. ‘Ik gebruik een broekband-afstandhouder, zodat het stomazakje niet wordt afgekneld,’ schrijft Ferdinand op Facebook. En dankzij bretels zakken de broeken van Johan niet af, zodat hij niet meer steeds zijn broek hoeft op te trekken. Miriam zweert bij tuniekjes, jurkjes en leggings. Yvonne is blij met haar twee rechterhanden: ze is zelf kleding gaan maken en past bij het patroon van een broek gewoon zelf de hoogte aan. Wendy heeft nog een slimme tip voor vrouwen: ‘Zwangerschapsjeans vind ik een uitkomst vanwege de grote elastische band aan de voorzijde.’

En Dina? Zij past haar kleding niet altijd aan. ‘Ik ga gewoon zwemmen en bij sommige kleding kun je zien dat ik een stoma heb. En dat boeit me niet. De stoma heeft mijn leven gered, letterlijk. Ook heb ik een betere kwaliteit van leven. Mijn stoma hoort bij me en is een onderdeel van me. En als mensen er problemen mee hebben, is dat hun probleem.’

Dit artikel is afkomstig uit ons ledenmagazine Vooruitgang. Vind jij het interessant om vaker dit soort interviews en verdiepende artikelen te lezen? Word dan lid van de Stomavereniging en je ontvangt vier keer per jaar dit prachtige en informatieve magazine.