Knelpuntenanalyse stoma hulpmiddelenzorg

In december 2019 vroegen we welke knelpunten worden ervaren in de stoma hulpmiddelenzorg. Maar liefst 355 mensen deden mee. Daar zijn we heel blij mee, want deze resultaten gebruiken we om samen met alle betrokken partijen aan te geven waar het nog beter kan qua stomazorg.

Gaat het goed?

Dit onderzoek was een vervolg op het onderzoek van de Stomavereniging van januari 2019 waarin het gebruik en de vergoeding van stomamaterialen- en hulpmiddelen werd onderzocht. Hieruit bleek onder andere dat bij 8 op de 10 deelnemers helemaal of grotendeels werd meegedacht bij het vinden van materiaal dat bij hen past. In veel gevallen gaat het dus goed!

Uit dat onderzoek bleek echter ook dat er stomadragers zijn die knelpunten ervaren. En dat dit een groot effect kan hebben op het leven van mensen. Met dit nieuwe onderzoek geeft de Stomavereniging, als onderdeel van het Platform Stoma Hulpmiddelen input aan een brede knelpuntenanalyse onder alle relevante partijen betrokken bij stomazorg. De verzamelde knelpunten worden onder de aandacht gebracht bij de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en andere beleidsmakers.

Knelpunten veroorzaken lekkages, huidproblemen en verdriet

We vroegen bij dit onderzoek welke knelpunten stomadragers in het afgelopen jaar hebben ervaren in de stomahulpmiddelenzorg en wat de gevolgen waren hiervan.

Knelpunten die veel genoemd werden, zijn bijvoorbeeld:

• Huidreinigers die niet worden vergoed
  • Stomamateriaal dat niet goed past
  • Producten die niet leverbaar zijn

Deze knelpunten zorgden ervoor dat mensen vaker last hadden van lekkages of huidproblemen of dat ze zich vaker moesten verschonen. Ook zorgden de knelpunten voor veel verdriet bij mensen.

Hoe nu verder?

Op dit moment worden de resultaten uit het onderzoek verder beschreven en aangeboden aan het Platform Stoma Hulpmiddelen. Zij gaan dit vervolgens neerleggen bij de Nederlandse Zorgautoriteit en andere beleidsmakers. Wij houden jullie graag op de hoogte via onze website en nieuwsbrief.

beeld
25 maart 2020

Ontwikkelingen coronavirus 23 t/m 29 maart

In dit blog houden we je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen omtrent het coronavirus. Het...