Laat een stoma je niet beperken

Vandaag, 17 december, is de campagne ‘Leven met…’ in samenwerking met Mediaplanet en Telegraaf gelanceerd. In deze bijlage staat onder andere een interview met onze nieuwe voorzitter (per 1 januari) Sanne Blom. Het doel van deze campagne is om meer bekendheid te creëren rondom chronische aandoeningen en het leven met aanpassingen zoals een stoma. In de bijlage lees je meer over leven met onder andere pah, epilepsie, slaapproblemen, PDS en een stoma.

Het was op dat moment de enige optie

In de bijlage van de Telegraaf staat een interview met Sanne Blom, zij is per 1 januari 2020 de nieuwe voorzitter van de Stomavereniging. Op haar 16e kreeg zij de ziekte van Crohn in een heftige variant. Toen zij 18 was, kreeg zij voor het eerst een jaar een stoma. ‘Dat was best een goed jaar. In totaal heb ik in al die jaren zo’n vijftien operaties en veel verschillende medicijnen gehad. Niets hielp. Uiteindelijk was een stoma de enige optie.’ Vanaf haar 23e heeft zij een definitief stoma.

Lees hier het interview

Wil je meer lezen?

Stoma app
25 februari 2020

Wil jij meedenken over een nieuwe app voor stomadragers?

Het Amsterdam Medisch Centrum (AMC) ontwikkelt een mobiele applicatie om mensen met een stoma...

belasting
18 februari 2020

Belasting: aftrek zorgkosten 2019