Lancering Stoma App – het is bijna zover!

De mobiele applicatie ‘Stoma App’ is door het Amsterdam Medisch Centrum locatie AMC ontwikkeld samen met de Stomavereniging, Stichting Stomaatje, de Maag Lever Darm Stichting en het SIDN fonds. Het doel van de app is om volwassenen met een stoma beter te informeren en steun te bieden door direct en veilig lotgenotencontact. Een try-out versie van de app was al beschikbaar, maar nu is hij echt klaar!

De Stoma App wordt in december uitgebracht. Deze app biedt informatie over verschillende typen stoma’s, maar is ook een veilig platform voor lotgenotencontact. Via de app kun je direct chatten met andere stomadragers. Verder zijn er nog andere gewenste functionaliteiten, zoals handigheidjes, tips en trucs, buikspieroefeningen, video’s én een Stoma Reispaspoort.

De Stoma App is ontwikkeld samen met stomadragers en zorgverleners. De inhoud van deze app is gebaseerd op de Nederlandse richtlijn Stomazorg. De app is uitvoerig technisch getest en voldoet aan alle Europese richtlijnen en veiligheidsnormen voor medische hulpmiddelen. De app is daarmee dus ook een volwaardig medisch hulpmiddel. En gratis!

Voor wie is de Stoma App?

De Stoma App is voor iedereen gratis te downloaden in de bekende app stores van Apple en Google.

Het lotgenotencontact

Op een veilige manier, dus zonder dat je naam of je telefoonnummer gedeeld wordt met anderen, is het mogelijk om te ‘chatten’ met andere stomadragers. Een soort van ‘whatsapp’ functie waarbij je direct met elkaar in contact staat. Zo kunnen mensen die een stoma krijgen of net hebben gekregen, advies vragen aan een lotgenoot. Het contact tussen lotgenoten is geheel privé, en kan door iedere lotgenoot ook altijd weer beëindigd worden. Goed om te weten: de hele chat wordt dan veilig gewist en nergens opgeslagen of bewaard; dus ook niet op het toestel van de ándere lotgenoot.

Meld je alvast aan voor het lotgenotencontact!

Iedereen die een stoma heeft of binnenkort krijgt, kan zich vast aanmelden voor het lotgenotencontact. Wil je meedoen? Vul dan aanmeldformulier in. Omdat we écht zeker willen weten dat iedereen die zich aanmeldt als lotgenoot ook een stoma heeft, of er een gaat krijgen, vragen we van je om het formulier ook te laten ondertekenen door een BIG-geregisseerde zorgverlener (chirurg, uroloog, huisarts, stomaverpleegkundige ect). Zo blijft het veilig en weet je ook echt dat je chat met een lotgenoot. Lotgenoot word je vrijwillig, en je kunt je als lotgenoot ook altijd weer afmelden. Download hier het aanmeldformulier of neem contact op met s.vanderstorm@amsterdamumc.nl.

Onderzoek met de app

Graag willen we weten of het gebruik van de stoma-app mensen ook écht helpt. Daarom start er een onderzoek in het Amsterdam UMC, het Maasstad Ziekenhuis, het Spaarne Ziekenhuis, het Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis, het Meander Medisch Centrum, het Elkerliek Ziekenhuis en het Maasziekenhuis Pantein. Deze studie heet de ‘Stoma APPtimalisatie Studie’; waarbij een iets andere versie van de stoma app wordt gebruikt. In deze versie wordt, naast de informatie en het lotgenoten contact, ook nog aanvullende begeleiding én persoonsgerichte informatie ‘op maat’ gegeven rondom de operatie. De studie onderzoekt het effect op de kwaliteit van leven van deze persoonsgerichte begeleiding en ook het lotgenotencontact. Deze studie zal naar verwachting in december van start gaan. Meer informatie over het onderzoek? Lees er hier meer over.

Vooruitgang december 2020 cover
1 december 2020

Vooruitgang december uit!

De Vooruitgang van december is verschenen! In deze editie vind je weer vele interessante...