Leven met een stoma; eenvoudig uitgelegd in nieuwe filmpjes

Ongeveer 38.000 mensen in Nederland hebben een stoma. Jaarlijks komen daar gemiddeld 7.000 nieuwe stomadragers bij. Om deze groep goed te informeren heeft de Stomavereniging filmpjes gemaakt waarin in eenvoudige taal wordt uitgelegd wat leven met een stoma inhoudt. De animaties zijn er in 5 talen.

Een stoma kan tijdelijk zijn, maar is vaak ook levenslang nodig, bijvoorbeeld door een ziekte van de blaas of darmen. Duidelijke, laagdrempelige en betrouwbare informatie draagt bij aan een betere acceptatie, meer begrip, minder problemen met de stoma én een betere kwaliteit van leven voor stomadragers en hun naasten.

Vijf filmpjes

Daarom heeft de Stomavereniging vijf korte animaties ontwikkeld: drie daarvan gaan over de verschillende soorten stoma’s (colostoma, ileostoma en urinestoma), één filmpje gaat dieper in op het verzorgen van de huid rond de stoma en één filmpje is speciaal gemaakt voor kinderen met een stoma. Om mensen met een niet-Nederlandse afkomst beter te bereiken, zijn er ook filmpjes met ondertiteling in het Engels, Frans, Turks en Arabisch.

Mensen kunnen de filmpjes thuis op elk gewenst moment op de computer, tablet of smartphone bekijken. Niet alleen om hun eigen kennis te vergroten, maar bijvoorbeeld ook om hun omgeving te informeren. Daarnaast kunnen stomaverpleegkundigen, artsen en andere zorgverleners de filmpjes gebruiken om eventuele vragen direct te beantwoorden, zorgen weg te nemen en de informatie aan te vullen.

Aanvulling bestaande voorlichting

De Stomavereniging ontwikkelde eerder al zogeheten praatkaarten waarmee artsen en verpleegkundigen duidelijke uitleg kunnen geven aan mensen die een stoma krijgen maar moeite hebben om medische informatie te begrijpen. De nieuwe filmpjes zijn door de combinatie van beeld en duidelijke taal ook voor die groep goed te begrijpen en daarmee een waardevolle aanvulling op de praatkaarten.

Financiering

De ontwikkeling van alle animaties is deels gefinancierd vanuit nalatenschappen aan de Stomavereniging. De vertaling van de filmpjes voor kinderen is mede mogelijk gemaakt door giften die zijn ontvangen bij het afscheid van oud-directeur Anne Braakman in 2018.

Alle filmpjes zijn te bekijken op de website www.ikkrijgeenstoma.nl

Peggy Hesseling
13 oktober 2021

‘Ik ga in de overlevingsstand’

Peggy Hesseling (37), vrijwilliger bij StomaJong, besteedt haar beperkte energie bewust. ‘Ik...

InstagramNieuwsVooruitgang
vacature
11 oktober 2021

Gezocht: Belangenbehartiger (28 uur per week)

Ben jij op zoek naar een dynamische functie waarbinnen je op een breed en divers terrein opereert?...

InstagramNieuws
Wereld Stomadag 2021
22 september 2021

Wereld Stomadag 2021: doe je ook mee aan onze online actie?

Op zaterdag 2 oktober a.s. is het Wereld Stomadag. Deze dag kunnen we natuurlijk niet ongemerkt...

InstagramNieuws