Lymfoedeem na kanker, wat is jouw ervaring?

Samen met de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK) houden wij een Doneer Je Ervaring-peiling over lymfoedeem. De uitkomsten van deze vragenlijst helpen ons beter op te komen voor de belangen van mensen die te maken hebben met lymfoedeem.

Lymfoedeem is een niet normale ophoping van lymfevocht in een lichaamsdeel. De klachten zijn bijvoorbeeld zwelling, een vermoeid of zwaar gevoel, pijn, tintelingen, beperkingen in de beweging, huidafwijkingen en verhoogde kans op infecties (ontsteking). Lymfoedeem kan direct, maar ook later pas ontstaan na de behandeling van kanker.

Vragenlijst over lymfoedeem door kankerbehandeling

Heb jij te maken gehad met lymfoedeem door een kankerbehandeling? Dan horen we graag jouw ervaring. Hoe kwam jij er achter dat je het had en in hoeverre had je er last van in het dagelijks leven? Heb je iets gedaan of geprobeerd tegen lymfoedeem? Zo ja, wat precies en in hoeverre hielp dat? Ook zijn we benieuwd in welke mate zorgverleners in het ziekenhuis aandacht hadden voor jouw lymfoedeem.

Deze vragenlijst helpt kankerpatiëntenorganisaties om meer zicht te krijgen op ervaringen van patiënten met lymfoedeem en de behandeling ervan. In 2022 wordt de richtlijn Lymfoedeem vernieuwd. Ook de Stomavereniging denkt hierover mee en de uitkomsten van deze vragenlijst helpen daarbij.

Wie kan de vragenlijst invullen?

Iedereen die door kanker of de behandeling daarvan lymfoedeem heeft gekregen, kan de vragenlijst invullen. We horen graag jouw ervaring. Wil je die delen? Je hoeft je naam niet in te vullen, dus wij weten niet welke antwoorden jij geeft. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 5 tot 10 minuten.

De vragenlijst staat open tot 4 oktober 2022. De resultaten worden op 29 november 2022 gedeeld op nfk.nl en stomavereniging.nl

stomaJONG
28 september 2022

Kom jij ook naar het StomaJONG-event ’Doorbreek het taboe!’?

Op zaterdag 12 november 2022 organiseert StomaJONG speciaal voor jongeren tussen de 18 en 40 jaar...

Dag van de Stoma
26 september 2022

Dag van de Stoma 2022: doe je ook mee aan onze online actie?

Op zaterdag 1 oktober a.s. is het Dag van de Stoma. Deze dag kunnen we natuurlijk niet ongemerkt...

vacature administratief/secretarieel medewerker
23 september 2022

Vacature: administratief/secretarieel medewerker (tijdelijk)