Meer openbare toiletten in natuurgebieden

Mooi weer en het is meivakantie. Mooie kans om even lekker de natuur in te duiken voor een wandeling of een fietstocht. Maar hoe ver kom je als je nergens naar de wc kunt? Bij veel natuurgebieden zijn niet of nauwelijks openbare oiletten aanwezig. Het resultaat? Veel mensen durven er niet op uit en er ontstaat overlast door wildplassen en -poepen. De Toiletalliantie, waar Stomavereniging onderdeel van is, vindt dat dit moet veranderen.

Nederlanders trekken met het mooie weer steeds vaker de natuur in om te wandelen of fietsen. Maar hoe ver kan je komen als je nergens naar de WC kunt? De Fietsersbond en de MLDS (samenwerkend in de Toiletalliantie) trekken nu aan de bel. Wim Bot, beleidsadviseur bij de Fietsersbond: “Wat is de kwaliteit van een fietsroute als er onderweg geen toilet te vinden is? Er zijn veel verschillende plekken voor een coffee-to-go, maar tijdens een flinke fietstocht moet je toch ook echt wel eens je behoefte doen. Veel van onze leden lopen hier tegenaan.”

Tekort openbare toiletten

Er is in Nederland een flink tekort aan openbare toiletten. Dat geldt voor de verblijfsgebieden in stads- en dorpskernen, maar zeker ook voor natuurgebieden. Bernique Tool, directeur bij de MLDS: “Ergens rustig even naar het toilet kunnen is een eerste levensbehoefte en de overheid heeft een rol en verantwoordelijkheid om dat mogelijk te maken voor iedereen. Ook in de natuur. Daarbij is de nood voor veel ouderen, patiënten, zwangere vrouwen, kinderen, mensen met een beperking, en ga zo maar door, nog veel hoger; zij hebben schone en toegankelijke toiletten regelmatig écht nodig. Veel mensen slaan nu dat dagje natuur maar over, omdat er simpelweg onvoldoende voorzieningen zijn.”

Wildplassen en -poepen

Omdat er te weinig toegankelijke toiletten zijn, wordt wildplassen en -poepen is een groeiend probleem. Vóór 2019 kwam dit al veel voor bij grote evenementen zoals Carnaval of de Nijmeegse Vierdaagse, maar nu tijdens corona zijn de natuurgebieden aan de beurt. Er bestaat geen wettelijk verbod op wildplassen in Nederland, gemeenten regelen dat zelf. Bot: “Maar meer nog dan de mogelijke boetes die het op kan leveren: wildplassen en -poepen zorgt voor overlast voor andere bezoekers én extra afval. Daarbij doen onze leden het gewoon liever niet, uit angst gezien te worden.”

Oproep Toiletalliantie

De Toiletalliantie doet daarom een dringende oproep aan gemeenten, provincies en natuurbeheerders om dit probleem nu eens goed aan te pakken. Bijvoorbeeld door in te zetten op voldoende schone en toegankelijke openbare toiletten bij de grotere verzamelplaatsen bij natuurgebieden. Zo kan iedereen van de natuur genieten.

Kijk voor meer informatie op www.waarkaniknaardewc.nl

Peggy Hesseling
13 oktober 2021

‘Ik ga in de overlevingsstand’

Peggy Hesseling (37), vrijwilliger bij StomaJong, besteedt haar beperkte energie bewust. ‘Ik...

InstagramNieuwsVooruitgang
vacature
11 oktober 2021

Gezocht: Belangenbehartiger (28 uur per week)

Ben jij op zoek naar een dynamische functie waarbinnen je op een breed en divers terrein opereert?...

InstagramNieuws
Wereld Stomadag 2021
22 september 2021

Wereld Stomadag 2021: doe je ook mee aan onze online actie?

Op zaterdag 2 oktober a.s. is het Wereld Stomadag. Deze dag kunnen we natuurlijk niet ongemerkt...

InstagramNieuws