Deel dit bericht

Meest gestelde vragen in 2015

Afgelopen maanden kwamen veel vragen binnen, waaronder over de keuze van CZ om per 1 januari 2016 met slechts twee leveranciers in zee te gaan. Maar we kregen ook veel vragen over medisch leveranciers, de bestelling van stomamateriaal en de vergoeding van hulpmiddelen. Hier de meest gestelde vragen (en antwoorden) nog eens op een rij:

Worden mijn steunbandages (breukbanden) vergoed?

Sinds 2011 worden steunbandages alleen nog maar vergoed wanneer sprake is van een parastomale hernia (ook wel buikwandbreuk of stomabreuk genoemd). Om aanspraak te maken op de vergoeding, moet bij de aanvraag (door de stomaverpleegkundige of medisch specialist) worden aangeven dat er sprake is van een parastomale hernia. Bij alle andere indicaties (preventief, prolaps, buikbreuk) wordt een steunbandage niet vergoed.

Bij de meeste verzekeraars geldt dat in het eerste jaar twee steunbandages worden vergoed, daarna één steunbandage per jaar. In bijzondere omstandigheden kan hiervan worden afgeweken. Verzekerden moeten hiervoor wél een goed onderbouwde toelichting van hun stomaverpleegkundige (of behandelend arts) krijgen, waaruit blijkt dat een extra steunbandage (of vervanging) noodzakelijk is. Deze aanvraag kan via uw leverancier worden ingediend bij de zorgverzekeraar. Mocht dit problemen opleveren dan hoort de Stomavereniging dat graag via mijnervaring@stomavereniging.nl.

Worden stomasteunbroeken vergoed?

Stomasteunbroeken worden niet vergoed. Deze vallen onder ondersteunend ondergoed. In specifieke gevallen kan de leverancier een aanvraag indienen bij de zorgverzekeraar. Hierover kunt u contact opnemen met uw medisch leverancier.

Mijn bestelling is niet geleverd, ondanks dat ik een afspraak heb gemaakt.

Soms krijgen wij vragen van stomadragers die speciaal zijn thuisgebleven om hun materiaal in ontvangst te nemen, maar desondanks geen koerier hebben gezien. Hoe zit dat precies met de levering van stomamateriaal? Wij vroegen het aan Mediq Combicare:

‘Bij ons vinden de leveringen in principe plaats tussen 12.00 – 21.00 uur. In overleg kan worden besloten om het pakket in de ochtend aan te bieden. Het pakket kan op ieder moment in de toekomst, of op ieder gewenst adres in Nederland worden afgeleverd (dus ook bij een dochter of een vriend, als deze beter in de gelegenheid is het pakket aan te nemen of op een dag dat het beter uitkomt). Via de ‘Track and Trace service’ op de website van Mediq Combicare kunt u het pakket volgen en kunt u zien hoe laat (in een tijdsbestek van 2 uur) het ongeveer afgeleverd wordt.

In geval van nood kunnen pakketten binnen 4 uur worden afgeleverd. We spreken van nood als iemand niet heeft kunnen voorzien dat de materialen zo snel op zouden raken (diarree, chemokuur, diefstal etc.). Bij nood betaalt Mediq Combicare de koerierskosten. Indien er geen sprake is van nood en u eist wel een snelle levering, dan zullen de kosten aan u doorberekend worden.

Onze bezorgers kunnen zich altijd legitimeren. Wanneer u niet thuis bent, doen zij een kaart in de bus. Hierop staat dat het pakket nogmaals wordt aangeboden of dat u kunt bellen om een andere afleverafspraak te maken’.

Ik wil graag meer of vaker stomamateriaal bestellen dan om de 2 maanden

Wij gaan ervan uit dat nog steeds geldt wat wij hierover op 4 augustus 2015 op onze website hebben gepubliceerd.

De medisch leverancier heeft mijn product niet op voorraad

In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat een product niet op voorraad is. Met name aan het eind van het jaar blijkt dit vaak het geval te zijn. Wij adviseren dan contact op te nemen met de leverancier en samen op zoek te gaan naar een passende oplossing én om duidelijkheid te krijgen hoe lang de leverancier denkt dat dit probleem blijft bestaan. Ook vragen wij stomadragers dit probleem bij de Stomavereniging te melden via mijnervaring@stomavereniging.nl.

De medisch leverancier heeft andere materialen geleverd dan ik heb besteld

Wanneer u andere producten krijgt toegestuurd dan u heeft besteld, adviseren wij contact op te nemen met uw medisch leverancier en te vragen wat de reden is dat u ander materiaal krijgt geleverd. Als u het daar niet mee eens bent, vraag dan of ze het bestelde product alsnog willen leveren. Lukt dit niet? Neem dan contact op met de Stomavereniging via mijnervaring@stomavereniging.nl. Geef daarbij ook aan wie uw medisch leverancier is en zorgverzekeraar, dan nemen wij contact met hen op.

Mijn urineopvangzakken (of nachtzakken) worden niet meer vergoed

Het beleid rondom urinezakken is helaas niet eenduidig. Vroeger was het gebruikelijk om dagelijks van zak te wisselen. Er werden dan dagzakken gebruikt en dit was ook vastgelegd in de WIP richtlijn (Wet Infectie Preventie). Maar nu is bekend dat het aan- en afkoppelen meer kans geeft op infectie. Dit zou u kunnen voorkomen door de zak aangekoppeld te laten. Bovendien zijn de dagzakken de laatste jaren enorm in kwaliteit verbeterd; er zijn (net als bij stomazakjes) non-woven buitenzijdes ontwikkeld en bijna alle zakken hebben een terugslagventiel en een kraantje om de zak te legen of te spoelen. De prijzen van deze zakken zijn flink duurder, ze worden ook wel meerdaagse zakken genoemd.

Als u merkt dat u andere nachtzakken krijgt, kan dit zijn omdat u nu op luxere (meerdaagse) zakken bent overgegaan. Als u toch liever dagelijks uw zak wilt wisselen, dan kan dat. Maar in dat geval wordt geadviseerd om over te gaan op een meer eenvoudige zak (die ook van goede kwaliteit is en een terugslagventiel heeft).

Gebruikt u nachtzakken en heeft u vragen over het soort nachtzak dat u gebruikt? Neem dan contact op met de leverancier om na te vragen welk product u gebruikt en of dat een meerdaagse of een dagzak is. Samen met uw leverancier kunt u dan uw voorkeur bespreken om samen te komen tot een passende oplossing.

Mijn huidreinigingsdoekjes en/of lijmrestverwijderaars worden niet meer vergoed

Lijmrestverwijderaars en huidreinigingsdoekjes vallen niet onder de verzekerde aanspraak sinds 2011. Dit betekent dat deze producten niet in aanmerking komen voor vergoeding. Medisch leverancier MediReva heeft haar klanten laten weten dat zij lijmrestverwijderaars niet meer ‘gratis’ leveren per 1 november omdat de zorgverzekeraar dat niet meer zou vergoeden.

Uit de binnengekomen klachten van stomadragers bij de Stomavereniging blijkt dat dit onder andere speelt bij mensen die bij VGZ verzekerd zijn. Maar VGZ geeft aan dat zij deze producten al sinds 2011 niet meer vergoeden. MediReva vraagt nu haar klanten om deze producten (die al sinds 2011 niet meer vanuit de basisverzekering worden vergoed) zelf te betalen.

De Stomavereniging nodigt VGZ en MediReva in 2016 uit om samen te kijken naar een oplossing zodat mensen die deze producten echt nodig hebben, deze ook echt vergoedt krijgen bij alle medisch speciaalzaken.

Meer artikelen

belasting
18 februari 2020

Belasting: aftrek zorgkosten 2019

Leven met een stoma, pouch of ziekte brengt kosten met zich mee. Kosten voor medische zorg,...

Lees verder
Nieuws
Complicaties sww
18 februari 2020

Knelpuntenanalyse stoma hulpmiddelenzorg

In december 2019 vroegen we welke knelpunten worden ervaren in de stoma hulpmiddelenzorg. Maar...

Lees verder
Nieuws
vegetables-nieuiwsbericht
18 februari 2020

Heb jij ervaring met een diëtist?

Heb je voedingsadvies gekregen van een stomaverpleegkundige én / of een diëtist? Wat zijn je...

Lees verder
Nieuws
menu