Nieuwe techniek maakt stomazakjes geurvrij

De startup ‘Plasma Pendix’ uit Eindhoven ontwikkelt een nieuwe technologie waardoor stomazakken gegarandeerd geurvrij worden. Nu werken stomazakjes nog met een koolstoffilter die de geur neutraliseert. Maar die filters raken vaak verstopt en soms komt op onverwachte momenten toch nog geur vrij. Dit veroorzaakt veel ongemak en onzekerheid bij stomadragers. Een innovatief project dat mede dankzij de steun van de Stomavereniging subsidie heeft ontvangen uit het ‘Stimuleringsfonds Metropoolregio Eindhoven’.

Het product van Plasma Pendix vervangt de traditionele koolstoffilters door een plasma-technologie, die geurlekken en opgeblazen stomazakjes (ballooning) voorkomt. Dit zorgt voor een hele verbetering in kwaliteit van leven voor mensen met een stoma. Daarnaast helpt deze uitvinding de zorgkosten te verlagen voor zorgverzekeraars. Een win-winsituatie dus, volgens Job Beckers van Plasma Pendix.

Geen ballooning en pancaking meer

Voor de ontwikkeling van het nieuwe type stomazak, werkt de startup samen met het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven en VDL ETG Research. Het product bestaat uit een gas-regel-circuit dat de gasdruk in de stomazak reguleert. Hiermee worden ballooning (het opbollen van de stomazak) en pancaking (het aan elkaar vastplakken van de wanden van de stomazak) voorkomen. En dat alles zonder dat nare geurtjes ontsnappen.

Aanleiding voor de oplossing van Plasma Pendix was een gedetailleerde beschrijving van het ballooning probleem door stomadrager Rob Bossers. Op basis daarvan ontwikkelden Job Beckers en Gerrit Kroesen, beiden verbonden aan de faculteit technische natuurkunde van de Technische Universiteit Eindhoven, de benodigde plasma technologie.

Momenteel is Plasma Pendix druk bezig met het testen van het eerste prototype in het laboratorium en ook de octrooi-aanvraag is in volle gang. Op korte termijn is het bedrijf van plan om samen met een medische partij veldtesten te gaan doen. Wanneer dit product precies op de markt komt, is nog lastig te bepalen. Maar er wordt hard aan gewerkt om het zo spoedig mogelijk beschikbaar te stellen, zodat veel stomadragers hiervan gebruik kunnen maken.

Bron: Eindhovens Dagblad (14-1-2016)

belasting

Belasting: aftrek zorgkosten 2019

Leven met een stoma, pouch of ziekte brengt kosten met zich mee. Kosten voor medische zorg,...

Complicaties sww

Knelpuntenanalyse stoma hulpmiddelenzorg

In december 2019 vroegen we welke knelpunten worden ervaren in de stoma hulpmiddelenzorg. Maar...

vegetables-nieuiwsbericht
18 februari 2020

Heb jij ervaring met een diëtist?

Heb je voedingsadvies gekregen van een stomaverpleegkundige én / of een diëtist? Wat zijn je...