Onduidelijkheid rondom leveringsfrequentie stomamaterialen bij Mediq CombiCare

De Stomavereniging ontving de afgelopen periode klachten over telefoontjes van Mediq CombiCare. Stomadragers worden gebeld met de vraag of zij per 2 maanden willen bestellen in plaats van de frequentie die zij gewend zijn.

Mediq CombiCare doet dit om hun service te optimaliseren. Uit hun berekeningen blijkt namelijk dat een bestelfrequentie van 2 maanden de meest optimale bestelfrequentie is om zowel goede service te leveren en tegelijkertijd kosten te kunnen besparen. Maar door dergelijke telefoontjes hadden sommige stomadragers juist het gevoel dat zij worden ‘gekort’ op hun materiaal. De Stomavereniging is daarom met Mediq CombiCare in gesprek gegaan.

Bestelfrequentie van 62 dagen verplicht?

Mediq CombiCare wil zorgdragen voor een optimale levering, zonder afbreuk te doen aan kwaliteit of keuzevrijheid. De logistieke kosten (het verzenden van stomamateriaal) vormen de op een na grootste kostenpost voor Mediq CombiCare. Daarom hebben zij gekeken naar de optimale leverfrequentie, waarbij de kosten het laagst zijn. Hieruit blijkt dat het leveren van materiaal in een frequentie van 62 dagen het meest voordelig is.

De klantenservice van Mediq CombiCare zal samen met u de bestelling omrekenen naar een hoeveelheid die eens per twee maanden toegestuurd kan worden. Klanten krijgen dus dezelfde hoeveelheid die zij gewend zijn te gebruiken, maar dan voor twee maanden zegt Eric Geurts, directeur van Mediq CombiCare. “Wij vinden het vervelend dat stomadragers dit voelen als ‘gekort’ worden op hun materiaal.” Mediq CombiCare geeft aan dat wanneer klanten echt niet willen overstappen naar een leveringsfrequentie van 62 dagen, ze kunnen blijven bestellen in de frequentie die ze gewend zijn.

Wat te doen wanneer het materiaal eerder op is?

Uit de klachten die bij de Stomavereniging binnenkomen blijkt dat klanten van Mediq CombiCare het idee krijgen dat er een maximum wordt gesteld aan de materialen die zij mogen gebruiken. Dit is onterecht zegt Eric Geurts. “Wanneer klanten meer materiaal nodig hebben, dan hoeven zij niet te wachten op de volgende levering. Er kunnen altijd omstandigheden zijn waardoor iemand meer materiaal nodig heeft dan voorzien. U hoeft zich dus geen zorgen te maken dat u zonder materiaal komt te zitten.”

Afspraken met Mediq CombiCare

De Stomavereniging heeft Mediq CombiCare de tip gegeven om zorgvuldiger te communiceren rondom de leveringsfrequentie en duidelijk aan te geven dat de maatregel niet betekent dat u onverhoopt zonder materiaal komt te zitten. Mediq CombiCare heeft nogmaals bevestigd dat u niet akkoord hoeft te gaan met de termijn van 62 dagen. Als u dit telefonisch of schriftelijk aangeeft, verandert er niets voor u en houdt u uw eigen leveringsfrequentie. Deze afspraak wordt ook vastgelegd, zodat de klant niet opnieuw wordt benaderd. Mocht u onverhoopt toch eerder door uw materiaal heen zijn en eerder moeten bestellen, dat is dat ook geen probleem.

Hoe zit het bij andere zorgverzekeraars?

Uit navraag bij andere zorgverzekeraars blijkt dat er aanzienlijke verschillen zijn in bestelfrequentie. Bij Zorg en Zekerheid is deze periode met één maand het kortst, bij Menzis en CZ kunnen klanten voor maar liefst drie maanden materiaal bestellen. Zilveren Kruis, DSW en Multizorg VRZ hanteren een periode van twee maanden, waarbij de laatste verzekeraars als extra beperking heeft dat verzekerden in één kwartaal slechts bij één aanbieder kunnen bestellen. De Friesland laat het over aan de leverancier. VGZ meldt als enige dat over de periode van levering geen concrete afspraken zijn gemaakt. Daarnaast geeft VGZ als enige aan dat zij het gebruik van stomamateriaal ‘actief monitoren’ om verspilling te voorkomen. In de praktijk doen echter vrijwel alle verzekeraars dit.

Heeft u naar aanleiding van het lezen van dit bericht opmerkingen of vragen? Neem dan contact op met de klantenservice van uw zorgverzekeraar of stuur een email naar mijnervaring@stomavereniging.nl

Stoma app
25 februari 2020

Wil jij meedenken over een nieuwe app voor stomadragers?

Het Amsterdam Medisch Centrum (AMC) ontwikkelt een mobiele applicatie om mensen met een stoma...

belasting
18 februari 2020

Belasting: aftrek zorgkosten 2019