Online gastlessen

Hoe verzorg je gastlessen tijdens de coronacrisis? Dat doe je uiteraard online! De Stomavereniging probeert haar werk nu zoveel mogelijk online voort te zetten, zolang fysiek contact (nog) niet mogelijk is. Een geslaagd voorbeeld hiervan zijn de online gastlessen. Twee gastdocenten vertellen over hun ervaringen bij twee Hogescholen.

Online uitdagingen

Ten eerste was er de technische uitdaging. Want: ‘Hoe werkt ‘Teams’ eigenlijk?’ En: ‘Hoe kun je een powerpoint presentatie delen in Teams?’ Na een spoedlesje vanuit het landelijk bureau ging het de gastdocenten goed af. Daarnaast moesten de gastdocenten ook oefenen hoe je je ervaringsverhaal het beste kunt delen voor de camera in plaats van ‘echt publiek’. Het was een uitdaging om zonder fysieke interactie les te geven.

Perspectief voor de toekomst

Beide gastdocenten waren, ondanks dat ze het als intensief hadden ervaren, enthousiast. De studenten waren ook erg leergierig. Bij één van de online lessen werden veel vragen gesteld. Meer zelfs dan tijdens een reguliere les. Een opleiding mailde achteraf: Wat een super presentatie en super leerzaam voor de studenten. Ze waren echt heel enthousiast! Dank hiervoor!

Het ‘live’ lesgeven voor een klas is natuurlijk niet te vergelijken met een  online les. Wat uit noodzaak is geboren, biedt echter wel perspectief voor de toekomst. Zo kunnen gastlessen over bepaalde thema’s op locaties verspreid door heel het land worden gegeven. Inmiddels staat de volgende online gastles in september op de planning.

Wat is een gastles?

Gastlessen zijn voor alle studenten die in hun werk te maken krijgen met stomadragers. Denk aan opleidingen en nascholingen voor verpleegkundigen, thuiszorgmedewerkers, verzorgenden, diëtisten en apothekersassistenten. Ook in het voortgezet en basisonderwijs zijn gastlessen mogelijk. Tijdens een gastles vertellen ervaringsdeskundigen op interactieve wijze wat het leven met een stoma of pouch betekent. Hierbij maken zij gebruik van hulpmiddelen en stomamateriaal. Kijk hier voor meer informatie over gastlessen.

Peggy Hesseling
13 oktober 2021

‘Ik ga in de overlevingsstand’

Peggy Hesseling (37), vrijwilliger bij StomaJong, besteedt haar beperkte energie bewust. ‘Ik...

InstagramNieuwsVooruitgang
vacature
11 oktober 2021

Gezocht: Belangenbehartiger (28 uur per week)

Ben jij op zoek naar een dynamische functie waarbinnen je op een breed en divers terrein opereert?...

InstagramNieuws
Wereld Stomadag 2021
22 september 2021

Wereld Stomadag 2021: doe je ook mee aan onze online actie?

Op zaterdag 2 oktober a.s. is het Wereld Stomadag. Deze dag kunnen we natuurlijk niet ongemerkt...

InstagramNieuws