Online Stomadag: lancering onderzoeksagenda

Zaterdag 3 juli 2021 is er weer een online Stomadag. Dit keer staat het webinar in het teken van de lancering van de onderzoeksagenda. Het webinar is voor iedereen met een stoma of pouch. Maar dit keer nodigen we ook specifiek onderzoekers, artsen en andere zorgprofessionals uit om dit webinar te bekijken.

De onderzoeksagenda is gelanceerd! Met dit document onder de arm wil de Stomavereniging een actieve rol spelen bij het stimuleren van onderzoek en innovaties. Om dit moment feestelijk in te luiden leggen we tijdens dit webinar uit welke onderwerpen op de agenda staan en hoe we antwoord op deze vragen willen krijgen.

13.00-13.15 uur Welkom
Door Arjen Noordzij, bestuurslid Stomavereniging

Wat is een onderzoeksagenda en wat betekent dit precies voor mij als stoma- of pouchdrager? Arjen Noordzij neemt je mee in de ontwikkeling van de onderzoeksagenda en vertelt wat de Stomavereniging ermee wil bereiken. En hoe dit kan zorgen voor een betere kwaliteit van leven met een stoma of pouch.

13.15-13.45 uur Patiënt empowerment in relatie tot samen beslissen
Door Sandra Beurskens, hoogleraar Maastricht University en Tineke Plessen, coördinator bezoekdienst Stomavereniging

Wat heb je nodig om te kunnen meebeslissen over zorg en hulpmiddelen als je een stoma of pouch hebt of krijgt? Hoe kunnen we dit in de toekomst verbeteren? Sandra Beurskens, Hoogleraar doelgericht meten in de dagelijkse zorgpraktijk bespreekt dit samen met Tineke Plessen, ervaringsdeskundige en coördinator van de bezoekdienst bij de Stomavereniging

13.45-14.15 uur Opname voedingsstoffen en medicatie bij een stoma
Door Natascha van Rijsen, klinisch diëtist Amsterdam Medisch Centrum

Valt de opname van voedingsstoffen, vitamines, mineralen en medicatie gunstig te beïnvloeden voor mensen met een stoma of pouch? Wat is hierover bekend en waar is meer onderzoek voor nodig? Natascha van Rijssen, diëtist van het Amsterdam Medisch Centrum bespreekt de huidige stand van zaken.

Aanmelden

Deze online Stomadag is gratis. Je kunt je aanmelden via deze link. Als je op het aanmeldformulier je e-mailadres achterlaat, ontvang je op de dag zelf een e–mail met de link waarop het webinar te zien is. Aanmelden kan tot 2 juli 2021.

Stel jouw vragen

Heb jij vragen of opmerkingen over één van de onderwerpen? Of wil je jouw mening of ervaring delen? Stuur deze uiterlijk vóór 25 juni naar info@stomavereniging.nl. Dan leggen wij ze voor aan de sprekers. Je kunt ook tijdens het evenement je vragen live stellen via de chat.

Irrigeren
24 juni 2021

Irrigeren, wat voor jou?

Irrigeren is een kunstmatige manier om de dikke darm te legen. Bij irrigeren spoel je de dikke...