Ook in 2020 samen sterker

Met trots presenteert de Stomavereniging haar jaarverslag van 2020. Het was een vreemd, heftig en vooral bijzonder jaar. Een jaar waarin de zorg op zijn kop stond en mensen met hun klachten of gezondheidsproblemen niet (meteen) terechtkonden of zelf liever zorg meden. Een jaar waarin resoluut een streep ging door Stomadagen, fysieke bijeenkomsten en bezoeken. Maar ondanks corona heeft de Stomavereniging ook weer bergen werk verzet.

Er waren vele nieuwe ontwikkelingen waaronder:

• Een live coronablog waarin we antwoord gaven op prangende vragen van onze achterban over het coronavirus en daardoor veroorzaakte problemen.
  • Webinars als vervanging voor de landelijke Stomadagen.
  • Overstap naar digitale kanalen om nauw contact te onderhouden met onze partners en voor themabijeenkomsten.
  • Intensievere samenwerking met de regio’s en ketenpartners op het gebied van hulpmiddelen en stomazorg.

Nog meer hoogtepunten

Onze bezoekdienst voerde dit jaar een recordaantal gesprekken met mensen die een stoma krijgen of net hebben gekregen. We werkten samen met andere organisaties zoals de MLDS en de Toiletalliantie in de campagne #taboemoe en om aandacht te vragen voor het schrijnende gebrek aan openbare toiletten. We ontwikkelden een eigen onderzoeksagenda, met belangrijke thema’s waar onderzoek naar moet worden gedaan. We schreven minister Tamara van Ark (Medische Zorg en Sport) een brandbrief om de zorg rondom medische hulpmiddelen te verbeteren. Daar werden Kamervragen over gesteld en we kregen er aandacht voor in verschillende radioprogramma’s.

Jaarverslag

Kortom, 2020 was een actief en vernieuwend jaar voor de Stomavereniging. Ondanks of misschien wel dankzij corona zijn allerlei nieuwe ontwikkelingen in gang gezet. Wat er is gebeurd en wat betekent dat voor mensen met een stoma of pouch? Dat lees je in vogelvlucht in dit jaarverslag van A tot Z.

IryPump
19 oktober 2021

B. Braun stopt met productie van artikelen voor stoma-irrigatie

Fabrikant B.Braun Medical heeft besloten te stoppen met het produceren van artikelen voor...