Oordeel toiletten in treinen: geen ongelijke behandeling

Het College voor de Rechten van de Mens heeft geoordeeld dat het ontbreken van toiletten in regionale treinen geen schending is van de mensenrechten. Wel adviseren zij de provincie Gelderland om de eis voor toiletten op te nemen in de volgende aanbesteding. Het College doet deze aanbeveling in zijn rol als toezichthouder op de naleving van het VN-verdrag handicap.

Tegemoetkoming aan de klacht

Met deze opvatting komt het College in belangrijke mate tegemoet aan twee vrouwen die Connexxion, Hermes en Arriva hadden aangeklaagd omdat ze geen toiletten hebben in hun treinen. De twee vrouwen waren naar het College gestapt omdat ze kampen met een aandoening waardoor ze regelmatig van het toilet gebruik moeten maken.

De vrouwen werden gesteund in hun klacht door diverse patiëntenorganisaties zoals de Patiëntenfederatie, MS vereniging Nederland, Bekkenbodem4All, Stomavereniging, Colitis en Ulcerosa Vereniging (CCUVN) en de Toiletalliantie. Met ondersteuningsbrieven hebben deze organisaties duidelijk gemaakt dat dit probleem een veel grotere groep mensen treft.

Teleurgesteld

Stichting TreinenMetToiletten is teleurgesteld dat de huidige wetgeving niet toereikend is om toiletten in de trein verplicht te stellen. Aanbieders van openbaar vervoer zijn weliswaar verplicht om doeltreffende aanpassingen te verrichten, maar in de wet staat niet expliciet vermeld dat een toegankelijk voertuig over sanitaire voorzieningen moet beschikken.

Verantwoordelijkheid

Hoewel er wettelijk gezien geen sprake is van discriminatie, vraagt het College wel aan de provincie om de eis voor voldoende toiletten op de nemen in de volgende aanbesteding. Daarnaast heeft het College de regionale vervoerders nadrukkelijk gewezen op hun verantwoordelijkheid ten aanzien van het verzekeren van de toegankelijkheid van treinen.

Bron

Treinen met toiletten
College voor de Rechten van de Mens

Peggy Hesseling
13 oktober 2021

‘Ik ga in de overlevingsstand’

Peggy Hesseling (37), vrijwilliger bij StomaJong, besteedt haar beperkte energie bewust. ‘Ik...

InstagramNieuwsVooruitgang
vacature
11 oktober 2021

Gezocht: Belangenbehartiger (28 uur per week)

Ben jij op zoek naar een dynamische functie waarbinnen je op een breed en divers terrein opereert?...

InstagramNieuws
Wereld Stomadag 2021
22 september 2021

Wereld Stomadag 2021: doe je ook mee aan onze online actie?

Op zaterdag 2 oktober a.s. is het Wereld Stomadag. Deze dag kunnen we natuurlijk niet ongemerkt...

InstagramNieuws