Re-integreren: wat zijn jouw ervaringen?

Het kan lastig zijn om vanuit een ziekte of na de aanleg van een stoma weer te gaan werken. Kun je terugkeren ja of nee? Zoja, hoe pak je dat aan als je een stoma hebt? Ging het bij jou makkelijk of moeilijk? Waar liep je tegen aan? In het kader van onderzoek zijn wij op zoek naar jouw ervaring.

Ankie van den Oord is arts en in opleiding tot bedrijfsarts. Bovendien heeft ze zelf een stoma gehad. ‘In mijn werk als arts in de bedrijfsgeneeskunde, kom ik maar af en toe een werknemer tegen met een stoma. Bedrijfsartsen die werknemers met een stoma begeleiden hebben vaak beperkte kennis en ervaring, simpelweg doordat ze er maar af en toe mee te maken hebben.’

Verbeter het re-integratietraject

Ervaringen en adviezen over het werken met een stoma zijn heel waardevol om het re-integratietraject voor mensen met een stoma te verbeteren. Ankie: ‘Doordat ik in het verleden zelf langdurig een stoma heb gehad, weet ik dat er van allerlei zaken zijn waar je tegenaan kunt lopen die invloed hebben op hoe je je voelt en wat je kunt doen.’ Dit bepaalt voor een belangrijk deel hoe succesvol re-integratietrajecten zijn.

Doe mee aan het onderzoek

Wil jij ook het re-integratietraject voor stomadragers verbeteren? Doe dan mee aan dit onderzoek. Vul deze vragenlijst in of plak deze link in je internetbrowser: https://nl.surveymonkey.com/r/stomaenwerk Het invullen kost 5 á 10 minuten. De vragenlijsten worden volledig anoniem verwerkt en de resultaten worden beschreven in een artikel.

IryPump
19 oktober 2021

B. Braun stopt met productie van artikelen voor stoma-irrigatie

Fabrikant B.Braun Medical heeft besloten te stoppen met het produceren van artikelen voor...