Stoma on Tour 2018: functioneringsgericht voorschrijven

Dit voorjaar stond functioneringsgericht voorschrijven centraal bij Stoma on Tour 2018. De tour, georganiseerd door de V&VN, afdeling stomaverpleegkundigen was een groot succes. Op zes locaties in het land spraken bijna driehonderd stomaverpleegkundigen met elkaar over deze nieuwe ontwikkeling.

‘De tijd is voorbij dat we als stomaverpleegkundigen een hulpmiddel uit ons hoofd voorschrijven. Nu is er een module waarin is vastgelegd hoe we een stomahulpmiddel voorschrijven. Niet omdat we het niet goed doen, maar om te zorgen dat mensen met een stoma op alle plaatsen in het land op dezelfde manier geholpen worden als ze een hulpmiddel nodig hebben.’

Workshop over voorschrijven

Met deze opening startte de V&VN Stomaverpleegkundigen de Stoma on Tour 2018. Bijna driehonderd stomaverpleegkundigen deden mee aan de workshop over functioneringsgericht voorschrijven van stomahulpmiddelen. Ze kregen een casus over parastomale hernia bij een stoma. Hoe werkt het functioneringsgericht voorschrijven als iemand hier last van heeft? Met de Module Stoma Hulpmiddelen – nu nog als papieren versie – in de hand werd gekeken welk hulpmiddel het functioneringsprobleem van die persoon oplost. Kern van de nieuwe module is dat iemands functioneren centraal staat in plaats van de producten die voorhanden zijn.

Digitale tool

De stomaverpleegkundigen kunnen zich goed vinden in de uitgangspunten van het functioneringsgericht voorschrijven, zo blijkt tijdens de Stoma on Tour 2018. ‘Hopelijk komt er snel een digitale versie’, aldus een van de deelnemers aan de workshop. ‘Dan kun je makkelijk doorklikken en zie je alleen op je scherm wat relevant is.’ Het is nog niet bekend wanneer de digitale versie klaar is, de financiering is nog niet helemaal rond. Een versie voor patiënten is in de maak.

Meer weten?

De afspraken over functioneringsgericht voorschrijven staan in de Module Stoma Hulpmiddelen en zijn vastgelegd in het Kwaliteitsregister van het Zorginstituut Nederland. De afspraken zijn gemaakt tussen de Stomavereniging, stomaverpleegkundigen, medisch speciaalzaken, fabrikanten en zorgverzekeraars.

lotgenotencontact bij kanker
30 juni 2022

Wat is jouw ervaring met lotgenotencontact bij kanker?

Heb jij kanker (gehad) of heb je een verhoogde kans op kanker? Dan horen we graag wat jouw...

InstagramNieuws
praatkaarten winnen ABC Trofee
29 juni 2022