Stomadrager centraal bij keuze stomamateriaal

Sinds 2018 zijn er nieuwe afspraken over de aanspraak op stomahulpmiddelen. Het sleutelwoord hierbij is functioneringsgericht, maar wat betekent dit nu eigenlijk? De Stomavereniging, stomaverpleegkundigen, leveranciers van medische hulpmiddelen, fabrikanten en zorgverzekeraars lanceren gezamenlijk een pamflet, waarin duidelijk staat beschreven hoe de functioneringsgerichte aanspraak op stomahulpmiddelen werkt. De kern is dat de stomadrager centraal staat. En dat bij het uitzoeken van stomamateriaal niet wordt uitgegaan van het aanbod, maar van wat de stomadrager nodig heeft om te kunnen leven zoals hij of zij wil.

Het nieuwe pamflet bevat de 10 belangrijkste vragen en antwoorden over stomamaterialen en hulpmiddelen. Deze informatie is niet alleen handig voor mensen met een stoma. Het geeft ook duidelijkheid aan alle professionals die met stomazorg te maken hebben, zoals stomaverpleegkundigen en leveranciers van hulpmiddelen.

Uniek pamflet

Het is voor het eerst dat alle belangrijke partijen rondom stomazorg op deze manier hun afspraken naar buiten brengen. Met dit pamflet geven alle partijen voortaan dezelfde adviezen aan stomadragers over stomamaterialen en hulpmiddelen. Dit is afgesproken door de Stomavereniging, stomaverpleegkundigen, medisch speciaalzaken, fabrikanten en zorgverzekeraars. De gezamenlijke afspraken zijn in 2018 vastgelegd in het kwaliteitsregister van het Zorginstituut Nederland. Dit register valt onder de verantwoordelijkheid van het ministerie van VWS.

Eenduidige adviezen

Het pamflet ondersteunt het in de praktijk brengen van de gemaakte afspraken. Dit motiveert alle partijen om mensen met een stoma volgens dezelfde uitgangspunten tot een passende oplossing te laten komen. De belangrijkste afspraak is dat de stomamaterialen passen bij de zorgvraag van de stomadrager. Daarnaast moet het voorschrijven doeltreffend en doelmatig zijn. Dit betekent dat ook wordt gelet op de kosten.

Meer weten?

Het pamflet ‘Stomamaterialen en hulpmiddelen: wat moet je weten?’ is digitaal beschikbaar via www.zorginzicht.nl. Je kunt het pamflet ook hier downloaden via deze link

Pamflet in Vooruitgang

Lees meer informatie over het pamflet ook in dit artikel van de Vooruitgang

Stoma app
25 februari 2020

Wil jij meedenken over een nieuwe app voor stomadragers?

Het Amsterdam Medisch Centrum (AMC) ontwikkelt een mobiele applicatie om mensen met een stoma...

belasting
18 februari 2020

Belasting: aftrek zorgkosten 2019