Stomaselfie actie

De foto van Bethany Townsend in bikini met stomazakje op Facebook heeft vele reacties losgemaakt. Voor StomaJONG van de Nederlandse Stomavereniging dé reden om een StomaSELFIE actie te starten. ‘Wij willen met onze actie laten zien, dat wij allemaal anders, mooi, bijzonder en sterk zijn, ieder op zijn eigen manier met zijn eigen littekens, verhaal en stomazak! We gaan allemaal voor een nieuwe kans op geluk, mét een stoma!’

Veel media-aandacht

De reacties zijn verpletterend: binnen een paar uur zijn er tientallen foto’s binnengekomen. Inmiddels is daar ook door media in binnen- en buitenland op ingesprongen. In bijvoorbeeld het AD, de Telegraaf, Linda, maar ook in het Belgische journaal is ruim aandacht besteed aan de actie en de fotocollage. Inmiddels zijn ook meer buitenlandse media geïnteresseerd in de actie.

Mooi hoe je bent

StomaJONG: ‘We laten onszelf en onze buiken zien: met stomazakjes, met littekens. Je bent ook mooi zonder strakke buik, zonder modellencarrière, wit, bruin, ziek of gezond. Ieder mens is prachtig. Ieder mens met een stoma is prachtig. We schudden Nederland wakker. We zijn niet anders, vies of raar. We hebben wél een tweede kans gekregen in ons leven dankzij onze stoma. En die kans benutten we voor 1000 procent.’

Stoma app
25 februari 2020

Wil jij meedenken over een nieuwe app voor stomadragers?

Het Amsterdam Medisch Centrum (AMC) ontwikkelt een mobiele applicatie om mensen met een stoma...

belasting
18 februari 2020

Belasting: aftrek zorgkosten 2019