StomaSELFIES in Hart van Nederland

IJsland, Zweden, Amerika, Engeland, België, Duitsland… De StomaSELFIE-actie van StomaJONG is een ongelooflijk succes. De StomaSELFIES verspreiden zich inmiddels over de hele wereld. Vrijdagavond 11 juli om 19.00 uur stond het onderwerp centraal in Hart van Nederland op SBS6. Carlijn Willemstijn, de drijvende kracht achter de StomaSELFIE-actie, licht toe wat het doel is van de actie. In de uitzending is ook voor het eerst het lied te horen dat kleinkunstenaar Joël Mooij schreef voor alle helden en heldinnen met een stoma.

Viraal

‘We gaan viraal’, zegt Carlijn enthousiast als ze vertelt over de opnames voor Hart van Nederland. ‘Dit had ik nooit kunnen denken. We willen al heel lang laten zien dat we er mogen zijn! Toch horen we vaak dat veel jongeren zich verstoppen als ze een stoma krijgen. Begrijpelijk, want het is een behoorlijke inbreuk op je lichaamsbeeld.’

Aangestaard

Maar veel mensen blijven zich verstoppen omdat ze zich schamen. Of ze willen niet de hele tijd aangestaard worden als ze in bikini of zwembroek rondlopen. Carlijn: ‘Die stomazak verdwijnt niet, maar dat wil niet zeggen dat je zelf onzichtbaar moet worden. Met de StomaSELFIE-actie laten we zien dat we prachtige mensen zijn. Dat we ons niet hoeven te schamen. We zijn allemaal blij dat we door de stoma een tweede kans hebben gekregen. De een door de ziekte van Crohn of colitis ulcerosa. De ander door kanker, een slecht functionerende darm, complicaties van een onderzoek of een ongeval.’

Niet vies of lelijk

Het is belangrijk dat mensen zien wat een stoma is. Want er leven nog veel misverstanden over stoma’s. ‘We zijn niet vies of lelijk’, stelt Carlijn krachtig. ‘We zijn allemaal mooie mensen, dappere mensen die gáán voor het leven. Die méér zijn dan een stoma. Ik ben zo trots op ons allemaal’.

Samenwerking andere landen

Gaat StomaJONG, onderdeel van de Nederlandse Stomavereniging, door met de actie? ‘Dat is wel ons plan’, zegt Carlijn. ‘We zoeken samenwerking met allerlei landen. In Engeland bestond al de ‘GetYourBellyOut-actie’. Dat wisten we niet toen we mensen opriepen om een selfie in te sturen. Wij reageerden eigenlijk op de foto die Bethany Townsend plaatste op Facebook. Een prachtig model dat besloot in bikini mét zichtbare stomazakjes op haar buik te poseren. Wij wilden laten zien dat er allerlei mensen zijn: klein, dun, dik, lang, bruin, wit, mannen en vrouwen. De Engelse actie is vooral gericht op de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa. Wij richten ons op mensen met een stoma: de reden doet er niet toe. Maar we vinden het wel top als we elkaar kunnen versterken. En dan bedoel ik: overal ter wereld.’

belasting

Belasting: aftrek zorgkosten 2019

Leven met een stoma, pouch of ziekte brengt kosten met zich mee. Kosten voor medische zorg,...

Complicaties sww

Knelpuntenanalyse stoma hulpmiddelenzorg

In december 2019 vroegen we welke knelpunten worden ervaren in de stoma hulpmiddelenzorg. Maar...

vegetables-nieuiwsbericht
18 februari 2020

Heb jij ervaring met een diëtist?

Heb je voedingsadvies gekregen van een stomaverpleegkundige én / of een diëtist? Wat zijn je...