Stomatraining ‘Een stoma of pouch, en nu?!’ succesvol

Leven met een stoma of pouch moet je leren. Daarom heeft de Stomavereniging een stomascholingsprogramma ontwikkeld voor mensen die net een stoma of pouch hebben. Dit konden we mede doen dankzij financiering van de Maag Lever Darm Stichting. De eerste fase van dit project is succesvol afgerond en de Stomavereniging wil dit project nu verder landelijk uitrollen.

Een stoma of pouch, en nu?!

Als je net een stoma of pouch hebt gekregen, kan de kennis van andere stomadragers van grote waarde zijn. Precies daarom heeft de Stomavereniging de stomatraining ‘Een Stoma of pouch, en nu?!’ ontwikkeld. In 3 bijeenkomsten binnen 12 maanden worden mensen bijgepraat over de praktische zaken waar je tegen aanloopt als je net een stoma of pouch hebt. Van ‘kan ik nog wel boodschappen doen’ en ‘waar moet ik aan denken als ik op stap ga’ tot ‘kan ik nog wel intiem zijn na aanleg van mijn stoma’. De training is daarmee een waardevolle aanvulling op al bestaande folders en voorlichting van stomaverpleegkundigen.

Regionaal, speciaal voor en door mensen met een stoma

Deze training wordt gegeven door getrainde ervaringsdeskundigen. Zij hebben zelf al jaren een stoma of pouch en weten wat het is om hiermee te leven. De ervaringsdeskundigen werken nauw samen met stomaverpleegkundigen in het ziekenhuis bij jou in de buurt. Dubbele winst dus. Want naast het krijgen van informatie, leer je zo ook stoma- en pouchdragers bij jou uit de buurt kennen en bouw je een eigen netwerk waarop je ook na de training op kunt terugvallen.

Lastige onderwerpen in ongedwongen sfeer

In HMC Antoniushove in Leidschendam en het Gelre ziekenhuis in Apeldoorn vonden het afgelopen jaar succesvolle pilots plaats, met in totaal 9 deelnemers en 6 trainers. Beide ziekenhuizen zijn enthousiast en willen de stomatraining inbedden in de reguliere stomazorg. Ook uit de evaluatie blijkt dat deze training unaniem wordt aanbevolen door deelnemers: “De training is leerzaam en je kunt er ervaringen delen. Je wordt er altijd wijzer van omdat je andere informatie krijgt dan de informatie die je al bezit. Daarnaast is het leuk, leerzaam en gezellig om in ongedwongen sfeer lastige onderwerpen te behandelen.”

Toekomst

De Stomavereniging wil de stomatraining vanaf 2021 landelijk aanbieden, zodat iedere stoma- of pouchdrager die korter dan 1 jaar een stoma heeft van deze training gebruik kan maken. Ben je enthousiast en wil je je als vrijwilliger of als zorgverlener inzetten voor de stomatraining? Meld je dan aan via info@stomavereniging.nl onder vermelding van stomatraining.

Vooruitgang december 2020 cover
1 december 2020

Vooruitgang december uit!

De Vooruitgang van december is verschenen! In deze editie vind je weer vele interessante...