Stomaverpleegkundige van het Jaar 2013: Hetty Gommans van Groene Kruis Thuiszorg

Voor het eerst is de titel Stomaverpleegkundige van het Jaar uitgereikt aan een stomaverpleegkundige van een thuiszorgorganisatie. Hetty Gommans van Groene Kruis Thuiszorg heeft op 10 september 2013 de Hanneke F. De Graaf oorkonde gekregen. De award wordt haar op 9 november tijdens de Landelijke dag van de Nederlandse Stomavereniging in Eindhoven overhandigd.

Eretitel

Stomaverpleegkundige van het Jaar is een eretitel die de Nederlandse Stomavereniging niet zomaar uitreikt. Het gebeurt zelfs niet elk jaar dat iemand ervoor in aanmerking komt. Een stomaverpleegkundige moet nogal wat in haar mars hebben om aan de criteria voor de prijs te voldoen.

Transmuraal

Hetty Gommans heeft veel in haar mars. Zij begon 18 jaar geleden met de opleiding tot stomaverpleegkundige en werkte toen al op de stomapoli van Laurentius Ziekenhuis in Roermond. Met collega Mariëtte Benneheij zette ze de transmurale zorg op, zodat patiënten konden rekenen op een goede overdracht tussen ziekenhuis en thuiszorg.

Scholing

Ze heeft zich ingezet om binnen de thuiszorg scholing te geven over stomazorg. Dit is zo belangrijk, omdat stomadragers steeds korter in het ziekenhuis verblijven en een deel van de verzorgende taken naar de thuiszorg worden verschoven.

Hetty Gommans heeft samen met collega’s uit ziekenhuizen in Roermond en Weert het stomalogboek opgesteld: een voortgangsrapportage dat multidisciplinair inzetbaar is. Alle nieuwe informatie over stoma’s die zij vindt, verspreidt ze binnen het ziekenhuis. Bijzondere verdienste – en één van de belangrijkste criteria voor de prijs – is dat ze voor de regio Limburg van de Nederlandse Stomavereniging bij lotgenotenbijeenkomsten aanwezig was en ook een praatgroepje leidde. Er kan eigenlijk altijd een beroep op haar kennis en inzet worden gedaan.

Landelijke dag Eindhoven

De Hanneke F. De Graaf oorkonde die hoort bij de Stomaverpleegkundige van het Jaar award is dinsdag uitgereikt aan Hetty Gommans. Om de vele patiënten die zij heeft begeleid de kans te geven haar te feliciteren, krijgt ze de award op de Landelijke dag van de Nederlandse Stomavereniging op 9 november 2013 in Eindhoven overhandigd.

belasting

Belasting: aftrek zorgkosten 2019

Leven met een stoma, pouch of ziekte brengt kosten met zich mee. Kosten voor medische zorg,...

Complicaties sww

Knelpuntenanalyse stoma hulpmiddelenzorg

In december 2019 vroegen we welke knelpunten worden ervaren in de stoma hulpmiddelenzorg. Maar...

vegetables-nieuiwsbericht
18 februari 2020

Heb jij ervaring met een diëtist?

Heb je voedingsadvies gekregen van een stomaverpleegkundige én / of een diëtist? Wat zijn je...