Terugblik Wereld Stomadag 2018

Zaterdag 6 oktober 2018 werd op Wereld Stomadag wereldwijd stilgestaan bij het hebben van een stoma. Het thema van deze driejaarlijkse dag was ‘Speaking out, changes lives’: verander je leven door erover te praten. De Stomavereniging vroeg mensen met een stoma hun persoonlijke verhalen op te sturen. We ontvingen vele anekdotes en verhalen en prachtige foto’s. Deze verhalen heeft de Stomavereniging op 6 oktober gedeeld met #WOD2018, #WereldStomadag en #WorldOstomyday.

Herkenning en respect

Uit de reacties, onder meer op Facebook, bleek hoe fijn mensen het vinden om ervaringen van andere stomadragers te lezen. Er was veel herkenning en respect voor de vele verhalen. De verhalen werden vele malen geliked en gedeeld. In onze Vooruitgang in december worden enkele verhalen van Wereld Stomadag gepubliceerd. Alle ingezonden verhalen staan op onze website. Of lees het persbericht.

Libelle

Ook door andere media werd veel aandacht besteed aan Wereld Stomadag. Zo heeft de Libelle online een interview met stomaverpleegkundige Chindy Kross gepubliceerd en het verhaal van Esther (31), oprichtster van de Facebookgroep ‘Sex(y) met stoma’

Stoma app
25 februari 2020

Wil jij meedenken over een nieuwe app voor stomadragers?

Het Amsterdam Medisch Centrum (AMC) ontwikkelt een mobiele applicatie om mensen met een stoma...

belasting
18 februari 2020

Belasting: aftrek zorgkosten 2019