Thuiszorg vaak keihard nodig na aanleg stoma

Het artikel in het AD van vrijdag 17 mei waarin wordt gesteld dat thuiszorg amper nodig is na aanleg van een stoma, is bij veel mensen met een stoma in het verkeerde keelgat geschoten. “Alsof je na een zware buikoperatie makkelijk zonder thuiszorg zou kunnen”, aldus Rein van der Leeuw, voorzitter van de Stomavereniging. “Als ik kijk naar mijn eigen situatie, kon ik na vijf dagen absoluut niet zonder thuiszorg.”

Ieder mens is anders

Een stoma wordt vaak aangelegd na een periode van ziekte. Soms is die ziekte al jarenlang aanwezig zoals bij chronische darmontstekingen. Vaker wordt een stoma aangelegd ten gevolge van darm- of blaaskanker. Naast het krijgen van de stoma, is er dan ook sprake van medische behandelingen, waardoor iemand heel erg ziek kan zijn. “Stellen dat thuiszorg amper nodig is bij een stoma gaat veel te ver”, zegt Rein van der Leeuw “Daarmee wordt teveel de focus gelegd op het onder de knie krijgen van de stomaverzorging. Terwijl er ook nog sprake kan zijn van allerlei andere medische behandelingen, problemen of complicaties. Dus om nu te roepen dat de meesten zonder hulp naar huis kunnen, is niet zonder meer juist.”

Bevorderen zelfmanagement

De Stomavereniging juicht de bevordering van zelfmanagement van stomadragers toe en deelt de mening dat dit, indien mogelijk, zo snel mogelijk na de operatie moet worden gestart. Naast de werkwijze van het Catharina Ziekenhuis zijn er elders in het land vergelijkbare initiatieven. De Stomavereniging kijkt hier met belangstelling naar. Als je immers zelf voor je stoma kan zorgen, draagt dit bij aan het vertrouwen dat het je gaat lukken om te leven met een stoma. “Het artikel gaat helaas vooral in op het leren ‘knippen en plakken van stomamateriaal’ en dat iedereen dat kan. De aankondiging dat miljoenen bespaard kunnen worden, betwijfel ik dan ook ten zeerste.”

Bezuinigingen terug naar de stomazorg

Stomazorg staat al jaren onder druk. De discussie gaat helaas vaak over geld en wat we kunnen besparen. Hier is op zich niets mis mee vindt de Stomavereniging, zeker niet wanneer het mes aan twee kanten snijdt. “Wij geloven dat er zeker patiënten zijn die baat hebben bij de aanpak zoals die wordt geschetst door het Catharina Ziekenhuis en dat is prachtig, want daardoor krijgt een stomadrager eerder de regie terug over zijn of haar leven. Indien initiatieven leiden tot een besparing, dan zou de Stomavereniging graag zien dat deze ook terugvloeit in de vorm van innovaties binnen de stomazorg.

bank-nieuwsbericht
22 juli 2020

Meer betaalgemak met automatische incasso

Steeds meer leden van de Stomavereniging kiezen ervoor hun contributie via automatische incasso te...