Vooraf informeren over neuropathie loont

Als mensen voorafgaand aan hun behandeling bij kanker worden geïnformeerd over neuropathie, ervaren zij minder vaak beperkingen en meer begrip van hun omgeving. Dat blijkt uit een groot onderzoek van Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK), waar Stomavereniging onderdeel van is, onder 3752 mensen die kanker hebben (gehad) of neuropathie kregen.

Neuropathie kan een gevolg zijn van de behandeling bij kanker, zoals chemotherapie, of van de kanker zelf. Hierbij werken één of meerdere zenuwen niet goed meer, wat kan leiden tot klachten als prikkelingen of tintelingen, een doof of veranderd gevoel, pijn in handen of voeten, verlies van spierkracht en kramp.

,,Het is alsof ik op steentjes loop”, ,,Veel glipt uit mijn handen”, of ,,Ik heb het gevoel van 1000 naalden in mijn voeten”, zijn enkele reacties van deelnemers aan het onderzoek. Mensen met neuropathie ervaren het vaakst beperkingen op het gebied van sport, wandelen, werk, hobby, slapen en huishoudelijke activiteiten. De klachten kunnen kort, maar ook jarenlang duren.

Vooraf informeren loont

De helft van de deelnemers gaf aan dat zij voor de start van hun behandeling informatie over pijn en klachten aan hun handen en voeten hebben gehad. Deze groep deelnemers ervaart iets minder vaak beperkingen in het dagelijks leven en vaker begrip vanuit hun omgeving voor de neuropathie, dan mensen die niet vooraf geïnformeerd zijn.

Mensen die vooraf zijn geïnformeerd, waarderen de aandacht van hun zorgverleners in het ziekenhuis voor hun neuropathieklachten gemiddeld met een 7,6. Mensen die vooraf niets hierover is verteld geven die aandacht gemiddeld een 5,8. Volgens NFK is een mogelijke verklaring hiervoor dat mensen door vooraf informeren minder verrast worden door eventuele klachten en snappen waar die vandaan komen

Samen beslissen

Er wordt nu nog te vaak voorbijgegaan aan het effect van neuropathie op kwaliteit van leven. Het is belangrijk dat zorgverleners uitleggen wat je ervan merkt en wat het kan betekenen voor het dagelijks leven, zodat je samen een gewogen beslissing kunnen nemen over je behandeling of over het voortzetten ervan.

Behandeling

Tot nu toe is er geen bewezen behandeling die neuropathie kan verhelpen of voorkomen. Wel heeft 71% van de ondervraagde patiënten iets geprobeerd om de pijn of de klachten te verminderen. Sommigen hebben bijvoorbeeld baat bij het warm houden of juist koelen van handen en voeten. Bij anderen helpt meer bewegen, fysiotherapie, of het gebruik van speciale schoenen of steunkousen. Weer anderen proberen het met verzorgende crème of meer rust.

Het blijkt heel persoonsgebonden wat wel en niet helpt. Er worden veel verschillende dingen geprobeerd zowel binnen als buiten de reguliere zorg, met wisselend succes. Het is belangrijk om neuropathieklachten altijd bij je behandelend arts te melden. Er zijn mogelijk manieren om de behandeling aan te passen waardoor klachten beperkt kunnen worden. Of, als de klachten al langer bestaan, heeft de arts mogelijk tips om hiermee om te leren gaan.

Lees meer informatie hierover op de website van de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties.

IryPump
19 oktober 2021

B. Braun stopt met productie van artikelen voor stoma-irrigatie

Fabrikant B.Braun Medical heeft besloten te stoppen met het produceren van artikelen voor...