Vooruitgang december uit!

De Vooruitgang van december is verschenen! In deze editie vind je weer vele interessante artikelen, zoals:

• ‘Als het nodig is, gaan we de barricaden op’: 2020 was het jaar van corona. Voor veel Nederlanders, maar zeker ook voor Jan Hobbelen, die op 10 februari aan de slag ging als directeur van de Stomavereniging. Een maand nadat hij met zijn nieuwe baan begon, belandde Nederland voor het eerst in een lockdown. Lees in dit interview hoe de Stomavereniging er nu voor staat.
  • ‘Ik heb geen tijd om ziek te zijn’ Jan Lokhorst (69) is een druk mens, ondanks zijn ziekte. Hij is koster van een Lutherse kerk, lijstduwer van het plaatselijke CDA, ADO-supporter ‘voor de gein’ en hij vond toch nog tijd om onlangs een winkel te beginnen in oosterse tapijten. Jan heeft een urinestoma vanwege uitgezaaide blaaskanker en vertelt hoe hij ermee omgaat.
  • ‘Een chronische ontsteking paste niet in mijn beeld van gezondheid’ Je ziet in de media nauwelijks gekleurde stomadragers, maar die zijn er natuurlijk wel. Ik ben er het levende bewijs van. Dat wilde ik met mijn deelname aan de fotoshoot onder de aandacht brengen. Rajiv vertelt hoe een stoma zijn kwaliteit van leven enorm verbeterde en hoe zijn omgeving ermee omgaat.
  • Meer blaasoperaties met een robot Bij de aanleg van een urinestoma wordt steeds beter gebruik gemaakt van moderne robot technologie. Uroloog Maaike van de Kamp legt uit wat er in het Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis gebeurt en wat de toekomstverwachtingen zijn.

En nog veel meer! Je kunt de Vooruitgang ook digitaal lezen op onze website.

Wil je ook het blad ontvangen?

Leden van de Stomavereniging ontvangen ieder kwartaal de Vooruitgang thuis op de deurmat. Wil je de Vooruitgang ook thuis ontvangen? Of alle artikelen digitaal lezen? Word dan lid van de Stomavereniging.

Welke onderwerpen mis je in Vooruitgang?

Mis je bepaalde onderwerpen in de Vooruitgang? Of heb je een idee voor een leuk artikel? Of lijkt het je leuk om in de redactie te zitten? Stuur een mail naar de redactie@stomavereniging.nl en wie weet komt jouw verhaal of suggestie in Vooruitgang.

Portretten van Ricardo de Koning voor Stomavereniging en Crohn & Colitis NL
9 januari 2021

Tweeluik: Schrijven over de ziekte van Crohn en een stoma

Daniëlle van der Werf en Ricardo de Koning hebben de ziekte van Crohn en een stoma. Ze schreven...