Vooruitgang: ‘Ik wil mijn stoma niet accepteren’

De Vooruitgang van maart is verschenen! In deze editie vind je weer vele interessante artikelen, zoals:

• ‘Ik heb altijd gedacht: laat me dit niet overkomen’. Ze was een duizendpoot met een eigen moestuin, een workaholic met twee banen. Totdat haar leven in 2018 tot stilstand kwam door een spierziekte en Klaske van der Meij een stoma kreeg. Die redde haar leven. Toch zegt ze: ‘Ik belandde van de hemel in een hel.’ Lees haar verhaal.
  • Lekken of kraken? Op zoek naar het ideale stomazakje. Een moeizame zoektocht naar het ideale stomamateriaal ligt voor Ingrid Buijs alweer een flink aantal jaren achter haar. Wil dat zeggen dat ze dan het ideale stomazakje heeft gevonden? Nee, dat toch niet. Lees haar ervaring.
  • ‘Bel ons bij problemen. We vinden bijna altijd een oplossing’. Ze is al twintig jaar stomaverpleegkundige, en ook nog eens in hetzelfde ziekenhuis, het Sint Antonius in Nieuwegein. ‘Ik schrik er soms een beetje van,’ lacht Marianne den Hertog, voorzitter van de beroepsvereniging V&VN Stomaverpleegkundigen. Maak kennis met haar in dit interview.
  • ‘Ga voor beweging die je leuk vindt’ Bij een operatie voor het aanleggen van een stoma krijgt de buikwand een ‘opdonder’. Het is daarna belangrijk om terug in conditie te komen en zelfs van tevoren conditie op te bouwen. Fysiotherapeut Mirjam van de Moosdijk heeft een stoma en weet hoe lastig het is om goed te bewegen. Maar noodzakelijk is het wel.

En nog veel meer! Je kunt de Vooruitgang ook digitaal lezen op onze website.

Wil je ook het blad ontvangen?

Als je lid bent van de Stomaverenging, ontvang je ieder kwartaal de Vooruitgang thuis op de deurmat. Wil je de Vooruitgang ook thuis ontvangen? Of alle artikelen digitaal lezen met een speciale inlogcode? Word dan lid van de Stomavereniging.

Welke onderwerpen mis je in Vooruitgang?

Mis je bepaalde onderwerpen in de Vooruitgang? Of heb je een idee voor een leuk artikel? Of lijkt het je leuk om in de redactie te zitten? Stuur een mail naar de redactie@stomavereniging.nl en wie weet komt jouw verhaal of suggestie in Vooruitgang.

IryPump
19 oktober 2021

B. Braun stopt met productie van artikelen voor stoma-irrigatie

Fabrikant B.Braun Medical heeft besloten te stoppen met het produceren van artikelen voor...