Vragenlijst over lotgenotencontact in de Stoma App

Het Amsterdam Medisch Centrum locatie AMC ontwikkelt samen met onder meer de Stomavereniging en Stichting Stomaatje een mobiele applicatie, de Stoma App, om mensen met een stoma beter te informeren en te begeleiden. Veel stomadragers hebben in de vorige vragenlijst aangeven wat zij belangrijk vinden in de Stoma App. Een aanzienlijk deel hiervan wil een mogelijkheid van lotgenotencontact in de app.

Maar hoe moeten we dit precies inrichten? Dat vragen wij aan jullie! De Stomavereniging en Stichting Stomaatje nodigen je uit om mee te doen.

Wie bedoelen we met ‘een lotgenoot’?

Hiermee bedoelen we andere mensen die een stoma hebben of gehad hebben. Mensen, die vrijwillig aangegeven hebben een ‘maatje’ te willen komen in contact met anderen met eenzelfde soort stoma als zij zelf (gehad) hebben. Maar ook met mensen die een dergelijk stoma gaan krijgen, en/of de directe mantelzorgers. Echte ervaringsdeskundigen dus. Belangrijk om te weten: Een lotgenoot adviseert hierbij vrijwillig, wanneer het hem of haar uitkomst, zonder tussenkomst van zorgprofessionals, in reactie op een hulpvraag.
Een lotgenoot kan ook altijd weer besluiten níet langer lotgenoot te willen zijn. Dan kun je natuurlijk wel om een andere lotgenoot vragen. Contact tussen jou en de lotgenoot is uiteraard geheel privé. Je overlegt en besluit samen of, en wat je wel -of niet -met anderen over je contact deelt.

Naar de vragenlijst

Om jullie wensen in kaart te brengen, hebben we een korte vragenlijst gemaakt. Ben je zelf stomadrager, of zorg je voor iemand die een stoma heeft? Dan kunnen wij je hulp heel goed gebruiken! Het maakt niet uit of je al lang een stoma hebt of pas net, en ook niet wat voor soort stoma. We willen een zo goed mogelijke app bouwen voor álle mensen die moeten (gaan) leven met een stoma. Help je mee? Want goede stomazorg maak je tenslotte sámen.

Klik op deze link om naar de vragenlijst te gaan.

Peggy Hesseling
13 oktober 2021

‘Ik ga in de overlevingsstand’

Peggy Hesseling (37), vrijwilliger bij StomaJong, besteedt haar beperkte energie bewust. ‘Ik...

InstagramNieuwsVooruitgang
vacature
11 oktober 2021

Gezocht: Belangenbehartiger (28 uur per week)

Ben jij op zoek naar een dynamische functie waarbinnen je op een breed en divers terrein opereert?...

InstagramNieuws
Wereld Stomadag 2021
22 september 2021

Wereld Stomadag 2021: doe je ook mee aan onze online actie?

Op zaterdag 2 oktober a.s. is het Wereld Stomadag. Deze dag kunnen we natuurlijk niet ongemerkt...

InstagramNieuws