Wil jij meedenken over een nieuwe app voor stomadragers?

Het Amsterdam Medisch Centrum (AMC) ontwikkelt een mobiele applicatie om mensen met een stoma beter te informeren en te begeleiden. Maar wat moet deze app nou precies kunnen? Wat vinden mensen met een stoma zelf belangrijk? De Stomavereniging is, samen met Stichting Stomaatje, betrokken bij dit project en nodigt mensen met een stoma bij deze uit om een vragenlijst in te vullen.

Waarom doet het AMC dit onderzoek?

Het krijgen van een stoma is een ingrijpende gebeurtenis. Uit onderzoek blijkt dat je verschillende lichamelijke en geestelijke klachten kunt krijgen die je kwaliteit van leven behoorlijk kunnen beïnvloeden. Een goede voorbereiding en begeleiding kan hierbij erg helpen. Daarom wil het AMC een mobiele app ontwikkelen, die optimaal aansluit bij de behoeften en wensen van iemand die een stoma gaat krijgen of al langer een stoma heeft. Dit doet het AMC samen met de Stomavereniging en Stichting Stomaatje. Het project wordt gefinancierd door de Maag Lever Darm Stichting en het SIDN Fonds.

Wat voor vragen stellen we?

Om de Stoma App zo goed mogelijk af te stemmen op de huidige praktijk en de wensen van stomadragers heeft het AMC een vragenlijst ontwikkeld. Met de antwoorden op deze vragen weten de onderzoekers en de bouwers van de Stoma App beter hoe mensen met een stoma de kwaliteit van de stomazorg ervaren, waar eventuele verbeterpunten mogelijk zijn en hoe een app hierbij zou kunnen ondersteunen.

Help je mee?

Ben jij zelf stomadrager of zorg je voor iemand die een stoma heeft? Dan kunnen wij je hulp heel goed gebruiken! Het maakt niet uit of je al lang een stoma hebt of pas net, en ook niet wat voor soort stoma. We willen een zo goed mogelijke app bouwen voor alle mensen met een stoma. Help je mee? Want goede stomazorg maak je tenslotte sámen. Het invullen van de vragenlijst duurt zo’n 15-20 minuten. Je antwoorden en gegevens worden volledig anoniem verwerkt. Je antwoorden zijn dus niet tot jou herleidbaar.

Meer informatie?

Heb je vragen over het onderzoek? Neem dan contact op met de projectleider vanuit het AMC: Drs. Sebastiaan van der Storm (s.vanderstorm@amsterdamumc.nl) Alvast veel dank voor je deelname!

Naar de vragenlijst

Klik hier om de vragenlijst in te vullen. Let op: Mogelijk werkt de vragenlijst niet goed op je tablet als je Safari gebruikt. Open dan de vragenlijst in Google Chrome op je tablet of vul de vragenlijst in op de computer.

beeld
25 maart 2020

Ontwikkelingen coronavirus 23 t/m 29 maart

In dit blog houden we je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen omtrent het coronavirus. Het...