Wereld Stomadag 2015: anekdotes en verhalen, foto’s en films

Op zaterdag 3 oktober, Wereld Stomadag, werd wereldwijd stilgestaan bij stoma’s. Het thema van deze driejaarlijkse dag was ‘Veel verhalen, één stem’. De Stomavereniging vroeg mensen met een stoma hun persoonlijke verhalen op te sturen en te vertellen wat hun stoma voor hen betekent. Het aantal inzendingen was groot. Via de mail kregen we tal van anekdotes en verhalen toegestuurd, evenals foto’s en films. In de week van Wereld Stomadag en in de weken erna deelde de Stomavereniging de bijdragen via de website, Facebook en Twitter onder vermelding van #mijnstoma.

Herkenning en respect

Uit de reacties, onder meer op Facebook, bleek hoe fijn mensen het vinden om ervaringen van andere stomadragers te lezen. Er was veel herkenning en respect voor de vele verhalen. Het aantal mensen dat onze Facebook-pagina volgt is sinds deze actie aanzienlijk gestegen. Ook op Twitter werden de ervaringsverhalen flink geretweet. De Stomavereniging heeft van een aantal bijdragen posters gemaakt die we gebruiken bij beurzen en bij de Stomadagen.

Lindanieuws.nl

Website Lindanieuws.nl (van het gelijknamige magazine Linda) besteedde ook aandacht aan Wereld Stomadag op 3 oktober. In een openhartig interview vertelde Nicole wat haar urine/continentstoma voor haar betekent. Hier kunt u het artikel teruglezen.

belasting

Belasting: aftrek zorgkosten 2019

Leven met een stoma, pouch of ziekte brengt kosten met zich mee. Kosten voor medische zorg,...

Complicaties sww

Knelpuntenanalyse stoma hulpmiddelenzorg

In december 2019 vroegen we welke knelpunten worden ervaren in de stoma hulpmiddelenzorg. Maar...

vegetables-nieuiwsbericht
18 februari 2020

Heb jij ervaring met een diëtist?

Heb je voedingsadvies gekregen van een stomaverpleegkundige én / of een diëtist? Wat zijn je...