Wereld Stomadag 2021: doe je ook mee aan onze online actie?

Op zaterdag 2 oktober a.s. is het Wereld Stomadag. Deze dag kunnen we natuurlijk niet ongemerkt voorbij laten gaan. Het is dé dag om meer bekendheid te creëren en begrip te vragen voor het dragen van een stoma of pouch. Daarom hebben we een online actie bedacht, waaraan iedereen mee kan doen. Jij toch ook?

Wereld Stomadag is internationaal in het leven geroepen om meer (positieve) aandacht te vragen voor mensen met een stoma of pouch. Wereldwijd wordt op deze dag aandacht geschonken aan stoma’s.

Wereld Stomadag 2021

Wij grijpen Wereld Stomadag dit jaar aan om meer bekendheid te creëren en begrip te vragen voor het dragen van een stoma of pouch. Helaas schamen veel stomadragers zich nog, terwijl dit absoluut niet nodig is. Wij willen het taboe laten verdwijnen en laten zien dat een stoma absoluut niet raar of vies is.

We hebben een online actie bedacht waaraan iedereen mee kan doen. Of je nu zelf stomadrager bent, een vriend, familielid of collega bent van een stomadrager, of als je mensen met een stoma gewoon een warm hart toedraagt!

Online actie

Met de actie willen we op social media zoveel mogelijk reuring veroorzaken op Wereld Stomadag. Daarom is het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen meedoen! Wat is het idee?

• Je tekent het icoon van een stoma (zoals je in ons logo ziet) op je hand. Op een papiertje is natuurlijk ook goed.
  • Je maakt een selfie of video van jezelf met het icoon.
  • Je plaatst de foto of video (openbaar) op zaterdag 2 oktober a.s. op je socialmedia-kanalen. Hierbij gebruik je de hashtag #WereldStomadag én je tagt de Stomavereniging.
  • Leg in de tekst bij je foto, of in de video, uit waarom je meedoet aan de actie. Vertel bijvoorbeeld dat je je absoluut niet schaamt voor je stoma. Of dat je iemand kent met een stoma en hem/haar een warm hart toedraagt.
  • Tag drie vrienden en daag hen uit hetzelfde te doen!
Sanne Blom doet mee aan Wereld Stomadag 2021.
Onze voorzitter Sanne Blom doet uiteraard ook mee aan de online actie op Wereld Stomadag 2021. Op deze foto zie je wat precies de bedoeling is: het tekenen van het stoma-icoon op je hand.

Doe je ook mee?

We kunnen niet wachten om een grote hoeveelheid selfies en video’s te zien op de socials op zaterdag 2 oktober! Post jij deze ook op Facebook, Instagram (tijdlijn, stories en/of Reels), Twitter of LinkedIn, of misschien wel allemaal? Vergeet niet de hashtag #WereldStomadag te gebruiken en de Stomavereniging & drie vrienden te taggen.

Laten we van deze dag een groot succes maken. Jij doet toch ook mee?

stomaJONG weekend
24 mei 2022

StomaJONG weekend een groot succes! Lees de reacties van deelnemers

Afgelopen weekend vond het StomaJONG weekend plaats in Zeeland, dat we samen met Outward Bound...

huidproblemen rondom de stoma
23 mei 2022

Huidproblemen rondom de stoma. Waardoor ontstaan ze en wat doe je eraan?

Huidproblemen rondom de stoma komen vaak voor. Toch trekt maar een op de vijf stomadragers aan de...

InstagramNieuwsVooruitgang
StomaTEENS kamp
18 mei 2022

Tiener met een stoma of pouch? Ga deze zomer mee op kamp!

Samen met Outward Bound organiseren wij deze zomer in Zeeland een kamp voor tieners (12 t/m 17...

InstagramNieuws