Wereld Stomadag 3 oktober

De Stomavereniging deelt ervaringsverhalen stomadragers #mijnstoma

Zaterdag 3 oktober is Wereld Stomadag. Wereldwijd wordt op deze dag aandacht geschonken aan stoma’s. De Stomavereniging laat in de aanloop naar 3 oktober elke dag via social media van zich horen door het delen van ervaringen van mensen met een stoma. Gewone mensen, zoals jij en ik.

Many stories, one voice

Thema van Wereld Stomadag is ‘Veel verhalen, één stem’ (Many stories, one voice). De Stomavereniging vroeg mensen met een stoma hun ervaring in te sturen en te vertellen wat een stoma voor hen betekent. Dit deden zij massaal, met anekdotes en verhalen, foto’s en films.

Verhalen van mensen die nog leven, nadat zij de diagnose kanker kregen. Of mensen die eindelijk verlost waren van de pijn van een chronische darmziekten dankzij hun stoma. Ook waren er soms verdrietige of ontroerende bijdragen. Want het hebben van een stoma gaat in sommige gevallen ook gepaard met schaamte of verborgen leed.

Ervaringen

Het resultaat is een overzicht van prachtige mensen, van jong tot oud die allemaal iets gemeen hebben: het hebben van een stoma. Een selectie van de ervaringen wordt in de aanloop naar Wereld Stomadag dagelijks via social media verspreid met #mijnstoma.

belasting

Belasting: aftrek zorgkosten 2019

Leven met een stoma, pouch of ziekte brengt kosten met zich mee. Kosten voor medische zorg,...

Complicaties sww

Knelpuntenanalyse stoma hulpmiddelenzorg

In december 2019 vroegen we welke knelpunten worden ervaren in de stoma hulpmiddelenzorg. Maar...

vegetables-nieuiwsbericht
18 februari 2020

Heb jij ervaring met een diëtist?

Heb je voedingsadvies gekregen van een stomaverpleegkundige én / of een diëtist? Wat zijn je...