Wetenschappelijke publicatie onderzoek kanker & seks

Voor het eerst zijn de resultaten van twee gezamenlijke onderzoeken met de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntorganisaties (NFK) gepubliceerd in een internationaal wetenschappelijk tijdschrift (Supportive Care in Cancer, 3 januari 2020). Eén van deze publicaties over het onderzoek naar kanker en seks is tot stand gekomen door een enorme bijdrage van stomadragers via een ‘Doneer je ervaring’- enquête.

Deze publicaties zijn een enorme mijlpaal. Want dit betekent dat deze resultaten gebaseerd op patiëntervaringen nu beschikbaar zijn voor onderzoekers en zorgverleners wereldwijd. Op deze manier kan iedereen leren van de ervaringen van (ex-)kankerpatiënten in Nederland.

Onderzoek stoma en seks

Eén van de onderzoeken die gepubliceerd is, is het onderzoek over kanker en seks. Wat helpt om het onderwerp seksualiteit bespreekbaar te maken? Dat was de insteek voor het onderzoek dat in maart 2017 is uitgevoerd door de Stomavereniging, samen met de NFK.

Met de resultaten van het onderzoek is de website www.kankerenseks.nl ontwikkeld, die antwoord geeft op vragen die mensen kunnen hebben over dit onderwerp. Op deze website is ook specifieke informatie te vinden voor stomadragers.

Publicaties

De peilingen die gepubliceerd zijn, zijn Kanker en Seks (2017) en Als je niet meer beter wordt (2018). Hieronder vind je de links naar de Engelse samenvatting van de publicatie en de onderzoeksdata. Of bekijk meer informatie over het onderzoek stoma en seks en het bijbehorende nieuwsbericht.

Peggy Hesseling
13 oktober 2021

‘Ik ga in de overlevingsstand’

Peggy Hesseling (37), vrijwilliger bij StomaJong, besteedt haar beperkte energie bewust. ‘Ik...

InstagramNieuwsVooruitgang
vacature
11 oktober 2021

Gezocht: Belangenbehartiger (28 uur per week)

Ben jij op zoek naar een dynamische functie waarbinnen je op een breed en divers terrein opereert?...

InstagramNieuws
Wereld Stomadag 2021
22 september 2021

Wereld Stomadag 2021: doe je ook mee aan onze online actie?

Op zaterdag 2 oktober a.s. is het Wereld Stomadag. Deze dag kunnen we natuurlijk niet ongemerkt...

InstagramNieuws