Wordt jouw zorg vanwege corona uitgesteld? 3 tips

Hoewel zorgverleners zich maximaal inzetten om iedereen in Nederland de juiste zorg te verlenen, lukt het met het stijgend aantal COVID-patiënten nu al niet om de ‘gewone’ zorg volledig door te laten gaan. Wat betekent dit als je een ernstige of levensbedreigende ziekte hebt, zoals IBD of kanker?

Zorgverleners staan met de rug tegen de muur. De Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK), waar de Stomavereniging lid van is, roept de overheid dringend op om rigoureus in te grijpen: richt COVID-hospitalen in en coördineer de zorg nationaal.

Wat kan ik doen? Drie goede vragen

Als in jouw ziekenhuis veel coronapatiënten komen, kan het zijn dat jouw behandeling niet volgens plan kan verlopen. Om je extra te ondersteunen, heeft NFK drie vragen voor je geformuleerd die je kunt stellen wanneer je te horen krijgt dat een behandeling, onderzoek of afspraak wordt afgezegd of verplaatst.

• Kan ik mijn arts telefonisch spreken?
  • Wat gebeurt er als ik moet wachten?
  • Waar kan ik wel terecht?

Door vragen zoals deze te stellen in je gesprek met je zorgverleners kun je meer duidelijkheid over jouw situatie krijgen. Twijfel je, heb je andere vragen of wil je in contact komen met lotgenoten? Neem contact op met de Stomavereniging.

Houd je aan de maatregelen!

Tot slot doen wij, samen met de NFK en andere kankerpatiëntenorganisaties, nogmaals een beroep op iedereen in Nederland. In de zorg wordt keihard gewerkt, de rek is eruit. Ook als de overheid rigoureus gaat ingrijpen moet de zorg worden ontlast. Dit kan alleen als wij ons allemaal aan de maatregelen houden om het coronavirus in te dammen.

ipad-820272_1920
26 oktober 2020

Wat vind jij van onze online evenementen?

Wat vind jij van de online evenementen van de Stomavereniging? En wat wil jij graag in de toekomst...

FAM-website
21 oktober 2020

‘Ik ben 72 keer geopereerd’

Gerlof (67) heeft sinds 2002 een colostoma. Dat is een kunstmatige uitgang in de buikwand voor...

InstagramNieuws
Stomaverpleegkundigen Haga Ziekenhuis
20 oktober 2020

Heb jij problemen met stomamateriaal?

Voor een afstudeeronderzoek van de Universiteit Twente zijn studenten op zoek naar colo- en...

InstagramNieuws