Zo werkt goede stomazorg

Artsen, de adviseur kwaliteit, de manager poliklinieken, de stomaconsulenten en de Stomavereniging hebben samengewerkt aan het verbeteren van de stomazorg in het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC). Verbetering van de stomazorg, dat was het doel. En dat doel is bereikt: “Patiënten krijgen betere informatie en de stomaconsulenten zijn vaker bereikbaar”, zegt Christel van Batenburg, beleidsmedewerker van de Stomavereniging in een film die op 26 november werd gebruikt als inspirerend voorbeeld hoe je samen de zorg beter kunt maken.

Het congres werd georganiseerd door NFK, waar de Stomavereniging bij aangesloten is. De afgelopen jaren is er aan verschillende kwaliteitsverbetertrajecten gewerkt.

Meer inspirerende voorbeelden?

NFK heeft een boek uitgebracht met inspirerende voorbeelden van hoe je samen de zorg kunt verbeteren. In dit boek is ook aandacht voor de bezoekdienst van van de Stomavereniging. Carlijn Willemstijn (voorzitter StomaJONG) zegt: “Een stoma krijgen is heftig. Het kost tijd om dat te accepteren. Een bezoekdienst waarbij iemand met dezelfde ervaring langskomt, kan het verschil maken”.

Stoma app
25 februari 2020

Wil jij meedenken over een nieuwe app voor stomadragers?

Het Amsterdam Medisch Centrum (AMC) ontwikkelt een mobiele applicatie om mensen met een stoma...

belasting
18 februari 2020

Belasting: aftrek zorgkosten 2019