Zorgverzekering 2021 – dit kun je verwachten

Vanaf november is het weer tijd om na te denken over je zorgverzekering. Wat verandert er in 2021 aan je zorgverzekering als je een stoma of pouch hebt? Hoe hoog is de verwachte zorgpremie komend jaar en hoeveel bedraagt het verplichte eigen risico? Dat en meer vind je in dit artikel.

Wat verandert er in 2021?

De zorgverzekering wordt in 2021 opnieuw duurder. Op Prinsjesdag is een stijging bekend gemaakt ven €59,-. Kijk hier voor een actueel overzicht van alle premies. Verder wordt de basisverzekering tijdelijk uitgebreid met herstelzorg na corona. Deze uitbereiding geldt vanaf 18 juli 2021 voor minimaal een jaar. Het eigen risico blijft gelijk op €385,-.

Bestel je jouw stomamateriaal bij een apotheek? Dan is het belangrijk om te weten dat vanaf 2021 de vergoeding van diabetes-, incontinentie-, stoma- en verbandmaterialen en medische voeding (DISVV) via de apotheek mogelijk niet meer vergoed wordt door bepaalde verzekeraars. Informeer bij je zorgverzekeraar wat er voor jou verandert. Zo weet je zeker dat je materialen ook in 2021 vergoed worden.

Hulpmiddelenreglementen

Zorgverzekeraars bepalen zelf de procedure rondom hulpmiddelenverstrekking in het aanvullende pakket. Dit is vastgelegd in het hulpmiddelenreglement. Hier vind je de reglementen voor 2021. Vraag bij je zorgverzekering de laatste stand van zaken.

Let op: Bij een aantal hulpmiddelen is een extra toelichting van je zorgverlener of medisch speciaalzaak noodzakelijk om voor vergoeding in aanmerking te komen. Denk bijvoorbeeld aan onderleggers of een steunband. Het kan ook voorkomen dat je extra vragen krijgt, als je (tijdelijk) meer stomamateriaal gebruikt dan normaal (bijvoorbeeld vanwege diarree of omdat je een bijzondere behandeling ondergaat).

Kijk op vergoedgeregeld.nl

Het gebruik van hulpmiddelen – zoals katheters, stoma materialen of materialen voor darmspoelen – valt onder de basiszorgverzekering. De wet- en regelgeving op dit gebied is ingewikkeld. Om die onduidelijkheid weg te nemen is vergoedgeregeld.nl ontwikkeld.

Klacht over zorgverzekering?

Heb je een klacht of een vraag over de vergoeding van stomamateriaal en hulpmiddelen? Neem eerst contact op met je zorgverzekering. Kom je er nog niet uit? Dan kun je een klacht indienen bij de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ).

Ps. Wist je dat sommige zorgverzekeraars (een deel van) het lidmaatschap van Stomavereniging vergoeden?

Op Independer vind je welke zorgverzekeraars het lidmaatschap van een patiëntenvereniging binnen de aanvullende verzekering (voor een deel) vergoeden.

IryPump
19 oktober 2021

B. Braun stopt met productie van artikelen voor stoma-irrigatie

Fabrikant B.Braun Medical heeft besloten te stoppen met het produceren van artikelen voor...