Zorgverzekering 2022 – maak de juiste keuze

Het is weer tijd om na te denken over je zorgverzekering. T/m 31 december dit jaar kun je nog overstappen. Wat verandert er in 2022 aan je zorgverzekering als je een stoma of pouch hebt? Hoe hoog is de verwachte zorgpremie komend jaar en hoeveel bedraagt het verplichte eigen risico? Dat en meer vind je in dit artikel.

Premies zorgverzekering 2022

De verschillen in premies zijn nog nooit zo groot geweest als komend jaar. Daarom kan het lonen om je huidige zorgverzekering te vergelijken met het overige aanbod. Kijk hier voor een actueel overzicht van alle premies.

Tip: het is belangrijk om te weten wat voor soort polis je afsluit. Het soort polis bepaalt namelijk je keuzevrijheid. Bij een naturapolis kun je hulpmiddelen alleen bestellen bij medisch speciaalzaken en apotheken die door je zorgverzekeraar zijn gecontracteerd. Met een restitutiepolis ben je vrij om zélf je zorgaanbieders en leveranciers te kiezen.

Eigen risico

Hulpmiddelen voor blaas- en darmproblemen worden vergoed uit de basisverzekering. Hierdoor heb je recht op 100% vergoeding van de kosten voor je hulpmiddelen, zonder dat je een aanvullende verzekering nodig hebt. Maar het betekent ook dat de kosten meetellen voor je jaarlijkse eigen risico van (minimaal) € 385,-.

Overzicht vergoedingen stomazorg

Wil je weten wat jouw zorgverzekeraar precies vergoedt aan stomahulpmiddelen? Kijk dan op de website van vergoedgeregeld.nl, een initiatief van Coloplast B.V., voor een handige vergoedingswijzer met meer informatie over vergoedingen en afspraken per zorgverzekeraar.

Lidmaatschap van Stomavereniging vergoed

Wist je dat sommige zorgverzekeraars (een deel van) de lidmaatschapskosten van de Stomavereniging vergoeden vanuit de aanvullende verzekering? Bekijk het overzicht van Patiëntenfederatie Nederland.

stomaJONG weekend
24 mei 2022

StomaJONG weekend een groot succes! Lees de reacties van deelnemers

Afgelopen weekend vond het StomaJONG weekend plaats in Zeeland, dat we samen met Outward Bound...

huidproblemen rondom de stoma
23 mei 2022

Huidproblemen rondom de stoma. Waardoor ontstaan ze en wat doe je eraan?

Huidproblemen rondom de stoma komen vaak voor. Toch trekt maar een op de vijf stomadragers aan de...

InstagramNieuwsVooruitgang
StomaTEENS kamp
18 mei 2022

Tiener met een stoma of pouch? Ga deze zomer mee op kamp!

Samen met Outward Bound organiseren wij deze zomer in Zeeland een kamp voor tieners (12 t/m 17...

InstagramNieuws