Het is weer tijd om na te denken over je zorgverzekering. Tot en met 31 december dit jaar kun je nog overstappen. Welke veranderingen in je zorgverzekering hebben voor jou als stoma- of pouchdrager gevolgen? Hoe hoog is de verwachte zorgpremie komend jaar en hoeveel bedraagt het verplichte eigen risico? Dat en meer vind je in dit artikel.

Zorgverzekering 2024 – maak de juiste keuze

Het is weer tijd om na te denken over je zorgverzekering. Tot en met 31 december dit jaar kun je nog overstappen. Wat verandert er in 2024 aan je zorgverzekering als je een stoma of pouch hebt? Hoe hoog is de verwachte zorgpremie komend jaar en hoeveel bedraagt het verplichte eigen risico? Dat en meer vind je in dit artikel.

Premies zorgverzekering 2024

De verschillen in premies zijn komend jaar weer groot. Daarom kan het lonen om je huidige zorgverzekering te vergelijken met het overige aanbod. Kijk hier voor een actueel overzicht van alle premies.

Aandachtspunten bij het overstappen naar een andere zorgverzekeraar

Overweeg je misschien een andere zorgverzekeraar? Dit zijn de aandachtspunten voor 2024 voor mensen met een stoma of pouch:

• Ben je gehecht aan je leverancier? Bijvoorbeeld omdat je altijd snel en goed kunt overleggen met hun stomaverpleegkundige als dat nodig is, ze ‘jouw’ merk leveren of je omdat andere redenen erg tevreden bent?

Check dan of deze leverancier ook in 2024 weer een contract heeft met jouw zorgverzekeraar.

Is dat niet het geval? Dat heeft nadelen:

• De vergoeding voor niet-gecontracteerde zorgverleners is meestal (een stuk) lager dan bij zorgverleners die wel een contract hebben. Dat betekent dat je zelf een (hoger) deel van de rekening betaalt.
  • Je moet de nota voor de geleverde zorg waarschijnlijk zelf voorschieten en achteraf declareren bij je verzekeraar.

Je kunt overwegen te wisselen van zorgverzekeraar om bij jouw huidige leverancier te blijven.

Eigen risico

Hulpmiddelen voor blaas- en darmproblemen worden vergoed uit de basisverzekering. Hierdoor heb je recht op 100% vergoeding van de kosten voor je hulpmiddelen, zonder dat je een aanvullende verzekering nodig hebt. Maar het betekent ook dat de kosten meetellen voor je jaarlijkse eigen risico van (minimaal) € 385,-.

Gecontracteerde zorg vs niet-gecontracteerde zorg

Er wordt in 2024 nog meer ingezet op gecontracteerde zorg. Zorgverzekeraars maken directe afspraken met de zorgverlener of de zorginstelling. Voor jou geldt dat je gebruik moet maken van deze zorg en niet kunt kiezen voor een andere zorgverlener of -instelling waar de verzekeraar geen afspraken mee heeft.

Om die keuzevrijheid wel te hebben, kun je de iets duurdere restitutieverzekering nemen. Dan kun je overal terecht. Hierbij betaal je de zorg eerst zelf, waarna je je kosten bij je zorgverzekering declareert. Vaak krijg je hier een lagere vergoeding voor.

Kortom, je hebt net als in 2023 keuzevrijheid, maar de restitutieverzekering zal voor stomadragers in de praktijk aanmerkelijk duurder zijn.

Als je zeker wilt weten of je hulpmiddelen vergoed worden, doe je er goed aan contact op te nemen met de leverancier of verzekeraar.

Online veerkrachtprogramma Sterk met Stoma geheel of gedeeltelijk vergoed

Wil je graag zelfverzekerder en veerkrachtig in het leven staan? Sterk met Stoma helpt je hierbij. Dit is een uniek online veerkrachtprogramma. Het online programma is gratis en kan je zo aan meedoen.

Je kunt er ook voor kiezen om dit programma in combinatie te doen met coachingsessies. In 13 weken leer je hoe je jouw veerkracht vergroot. Jouw coach helpt je om de nieuwe inzichten in de praktijk te brengen. Want ook met een stoma kun je fit blijven en je leven leiden zoals jíj dat wilt. Meer informatie over Sterk met Stoma en het aanmeldformulier vind je hier.

Goed nieuws: de Sterk met Stoma-coaching wordt door de meeste verzekeraars geheel of gedeeltelijk vergoed. Zo vergoeden onder meer a.s.r, VGZ, CZ, Menzis en Zilveren Kruis de coaching vanaf 50 euro tot volledig. Dit is afhankelijk van je aanvullende verzekering, van waaruit preventieve gezondheidscursussen en cursussen van patiëntenverenigingen (zoals Sterk met Stoma-coaching) worden vergoed. Wil je zeker weten of en hoeveel er precies wordt vergoed, neem dan contact op met je verzekeraar.

Lidmaatschap van Stomavereniging vergoed

Wist je dat sommige zorgverzekeraars (een deel van) de lidmaatschapskosten van de Stomavereniging vergoeden vanuit de aanvullende verzekering? Bekijk of dat ook geldt bij je huidige of toekomstige zorgverzekeraar.