Peilingen 2019

Peiling januari 2019: Onderzoek naar gebruik en vergoeding van stomamaterialen

De Stomavereniging deed begin 2019 onderzoek naar het gebruik en de vergoeding van stomamaterialen. Maar liefst 2.214 stomadragers deden aan dit onderzoek mee. Het ging om een vervolg op een eerdere meting uit 2014. Met dit bericht zijn de eerste voorlopige resultaten gepresenteerd. Net als in 2014 bleek ook in 2019 dat lichamelijke problemen van grote invloed zijn op tal van zaken in het leven van een stomadrager. In augustus is het definitieve rapport gepubliceerd middels een nieuwsbericht in samenwerking met de Patientenfederatie Nederland. Ook Vilans heeft aan de publicatie aandacht besteed. Van de resultaten is ook een infographic beschikbaar.

Peiling februari 2019: Kanker en werk

Ruim een kwart van de kankerpatiënten vindt dat hun bedrijfsarts tekortschiet in de begeleiding. In hun ogen ontbreekt het de arts aan specifieke kennis over kanker. Dat terwijl de ziekte grote gevolgen heeft voor hun werk. Bij negen op de tien mensen wordt de werksituatie aangepast, zes op de tien ervaart financiële gevolgen en een op de tien verliest zelfs zijn baan. Dat blijkt uit een onderzoek van de Stomavereniging in samenwerking met Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK) onder 3.500 (ex-)kankerpatiënten en 602 naasten naar de impact van kanker op hun werk.

Peiling maart 2019: Heeft een stoma invloed op beweging?

Het hebben van een stoma hoeft geen belemmering te zijn voor voldoende lichamelijke activiteiten. Wel kunnen vermoeidheid en een verminderde conditie stomadragers belemmeren. Dat blijkt uit onderzoek van fysiotherapiestudenten van de Hogeschool Zuyd waaraan 1.294 mensen met een stoma meededen. Bijna alle deelnemers bewegen minimaal éénmaal per week matig intensief en een kwart beweegt minimaal éénmaal per week zwaar intensief. Hier kun je de afstudeerscriptie downloaden. Hierin staan alle resultaten uit het onderzoek beschreven. Onder andere over het uitvoeren van bot-, en spierversterkende activiteiten. Maar ook hoe fysiotherapeuten tegen de resultaten uit dit onderzoek aankijken.

Peiling mei 2019: Hoe ervaar je de hulp van je huisarts en verpleegkundige?

Huisartsen kunnen een prominentere rol spelen bij het ondersteunen van kankerpatiënten. Hoewel een ruime meerderheid wél behoefte heeft aan contact met de huisarts, zegt 1 op de 5 van deze patiënten dit niet te hebben gehad. Ook ervaren de meeste patiënten nog weinig hulp bij het maken van keuzes in hun behandeling. Dat blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK), samen met de Stomavereniging en andere patiënten organisaties. Lees hier de factsheet van het onderzoek.