Sporten en een stoma: Wat zijn handige tips?

Waar moet je aan denken voordat je gaat sporten? Hoe zorg je dat het stomamateriaal goed blijf zitten? En hoe voorkom je lekkage? Lees hier tips:

• Breng schoon stomamateriaal nooit vlak voor het sporten aan; de huidplak heeft minimaal een uur nodig om goed aan de huid te hechten.
  • Bij bal- en contactsporten is het handig om een sportsteunband te dragen met een stomabeschermkap: dit is een kunststof beschermkapje. Let op: Deze banden worden niet vergoed wanneer je ze preventief gebruikt. Ze worden alleen vergoed als je een parastomale hernia hebt.
  • Voorkom klotsen van urine of dunne ontlasting door geltabletten, capsules, strips of sachets in het opvangzakje te doen. De inhoud wordt vaster. Dit verkleint ook de kans op de lekkage.
  • Heb je een colostoma en wil je een periode ontlastingvrij zijn? Dan kun je ervoor kiezen om je colostoma te spoelen (irrigeren) en een stomaplug of stomapleister gebruiken. Je stomaverpleegkundige kan je hierin begeleiden. Zie ook onze folder Colostoma  of onze pagina over irrigeren op onze website.
  • Tijdens intensief sporten verlies je veel vocht en zout. Ook in het water. Drink daarom voor, tijdens en na het sporten voldoende, zeker als je een ileostoma hebt.

Tips bij het kiezen van een sport

• Kies een activiteit of sport die je leuk vindt en die je aankunt.
  • Samen sporten is motiverend en gezellig. Het vergroot de kans op succes.
  • Bouw het sporten rustig op en laat je begeleiden door een sportinstructeur of fysiotherapeut.
  • Overleg met je stomaverpleegkundige of behandelend arts welke voorzorgsmaatregelen je kunt nemen en waar je op moet letten.

Sport: Martin loopt marathon