Stoma App

Het Amsterdam Medisch Centrum locatie AMC ontwikkelt samen met onder meer de Stomavereniging en Stichting Stomaatje een mobiele applicatie, genaamd de Stoma App. De Stoma App is volledig ontwikkeld op basis van de wensen van de stomadrager. Het doel van de app is om volwassenen met een stoma beter te informeren. De inhoud van deze app is zorgvuldig samengesteld en gebaseerd op de Nederlandse richtlijn Stomazorg. Daarnaast is de app uitvoerig getest en voldoet aan de Europese richtlijnen en veiligheidsnormen voor medische hulpmiddelen.

Voor wie is de Stoma App?

De Stoma App is voor iedereen gratis beschikbaar. Zowel mensen die binnenkort een stoma krijgen of net hebben gekregen als mensen die al jaren een stoma hebben kunnen mogelijk geholpen zijn door de app.

Wat doet de Stoma App?

De Stoma App biedt onder andere:

• een informatieve bron, gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten
  • handige tips en trucs
  • een veilige platform voor lotgenotencontact, waarin het mogelijk is om te kunnen chatten met lotgenoten.
  • een Stoma Reispaspoort, beschikbaar in 19 talen

De app in onderzoeksverband

De volledige versie van de app wordt op dit moment alleen in onderzoeksverband aangeboden; de Stoma APPtimalisatie Studie. In deze versie wordt aanvullende begeleiding én persoonsgerichte informatie ‘op maat’ gegeven rondom de operatie. De studie onderzoekt het effect op de kwaliteit van leven van deze persoonsgerichte begeleiding en het lotgenotencontact.

De hoofdonderzoeker van de studie is Prof. dr. M.P. Schijven, chirurg in het AMC. Meer weten? Neem dan contact op met de arts-onderzoeker, Drs. Sebastiaan van der Storm.

Kan ik meedoen met de Stoma APPtimalisatie studie?

Wordt u binnenkort geopereerd en gaat u (mogelijk) een stoma krijgen? Dan kunt u wellicht meedoen aan de studie!

Als u hieraan meedoet zal de zorg rondom de operatie niet anders zijn dan normaal. De studie zal naar verwachting vanaf 1 december gaan starten.

Download hier de Stoma App

Let op: dit is de eerste versie van de Stoma App. In oktober/november zal de uiteindelijke versie beschikbaar worden.

Contact

Heb je vragen over de app of over het onderzoek? Neem dan contact op met arts-onderzoeker Drs. Sebastiaan van der Storm.

Meer informatie over Stoma App