Waar kan ik naar de wc?

In Nederland zijn zo’n 6400 publiek toegankelijke toiletten. Dat is voor veel mensen met een stoma of pouch en buikpatiënten te weinig, zo blijkt uit een inventarisatie van de Maag Lever Darm Stichting en diverse patiëntenverenigingen, waaronder de Stomavereniging. Zij hebben daarom via het platform www.waarkaniknaardewc.nl aan het Nederlands publiek gevraagd om een steunbetuiging te tekenen, en aan winkelketens en horecazaken of zij hun toiletten toegankelijk willen maken. Dit platform en de daarmee gepaard gaande landelijke actie, volgt op het oorspronkelijke idee om een gezamenlijke toiletpas voor mensen met een stoma/pouch en andere buikpatiënten te ontwikkelen. Deze pas komt er misschien nog wel in de toekomst als er nog altijd onvoldoende publieke wc’s zijn.

Een andere handige tip is de HogeNood app. Met de HogeNood app vind je direct het dichtstbijzijnde toegankelijke toilet met je smartphone. HogeNood laat je de route naar het toilet zien, geeft voorzieningen weer – denk aan een rolstoel toegankelijk toilet- en geeft reviews van voorgaande bezoekers.