Onderwerp
Veelgestelde vragen
Staat je vraag er niet tussen? Bel dan naar 030 - 634 39 10
Of mail naar info@stomavereniging.nl
Stomamateriaal
De medisch leverancier heeft andere materialen geleverd dan ik heb besteld
Wanneer u andere producten krijgt toegestuurd dan u heeft besteld, adviseren wij contact op te nemen met uw medisch leverancier en te vragen wat de reden is dat u ander materiaal krijgt geleverd. Als u het daar niet mee eens bent, vraag dan of ze het bestelde product alsnog willen leveren. Lukt dit niet? Neem dan contact op met de Stomavereniging viaĀ mijnervaring@stomavereniging.nl. Geef daarbij ook aan wie uw medisch leverancier is en zorgverzekeraar, dan nemen wij contact met hen op.
De medisch leverancier heeft mijn product niet op voorraad
In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat een product niet op voorraad is. Met name aan het eind van het jaar blijkt dit vaak het geval te zijn. Wij adviseren dan contact op te nemen met de leverancier en samen op zoek te gaan naar een passende oplossing én om duidelijkheid te krijgen hoe lang de leverancier denkt dat dit probleem blijft bestaan. Ook vragen wij stomadragers dit probleem bij de Stomavereniging te melden via mijnervaring@stomavereniging.nl.
Mijn bestelling is niet geleverd, wat kan ik doen?
Soms krijgen wij vragen van stomadragers die speciaal zijn thuisgebleven om hun materiaal in ontvangst te nemen, maar desondanks geen koerier hebben gezien. Hoe zit dat precies met de levering van stomamateriaal? Wij vroegen het aan Mediq Combicare:
āBij ons vinden de leveringen in principe plaats tussen 12.00 ā 21.00 uur. In overleg kan worden besloten om het pakket in de ochtend aan te bieden. Het pakket kan op ieder moment in de toekomst, of op ieder gewenst adres in Nederland worden afgeleverd (dus ook bij een dochter of een vriend, als deze beter in de gelegenheid is het pakket aan te nemen of op een dag dat het beter uitkomt). Via de āTrack and Trace serviceā op de website van Mediq Combicare kunt u het pakket volgen en kunt u zien hoe laat (in een tijdsbestek van 2 uur) het ongeveer afgeleverd wordt.
In geval van nood kunnen pakketten binnen 4 uur worden afgeleverd. We spreken van nood als iemand niet heeft kunnen voorzien dat de materialen zo snel op zouden raken (diarree, chemokuur, diefstal etc.). Bij nood betaalt Mediq Combicare de koerierskosten. Indien er geen sprake is van nood en u eist wel een snelle levering, dan zullen de kosten aan u doorberekend worden.
Onze bezorgers kunnen zich altijd legitimeren. Wanneer u niet thuis bent, doen zij een kaart in de bus. Hierop staat dat het pakket nogmaals wordt aangeboden of dat u kunt bellen om een andere afleverafspraak te makenā.
Hoe verzorg ik mijn stoma?
De stomaverpleegkundige en afdelingsverpleegkundige helpen je bij het wennen aan de stoma. Ze laten je zien hoe je de stoma kunt verzorgen. Je begint daar meteen mee. Wanneer je wordt ontslagen uit het ziekenhuis, ben je in staat zelf je stoma te verzorgen. Als dit niet lukt, dan zal de stomaverpleegkundige ervoor zorgen dat dit thuis goed wordt geregeld.
Bij de verzorging van een stoma is dit belangrijk:
- Zorg voor goed passend stomamateriaal.
- Bevestig het stomamateriaal op de goede manier.
- Zorg voor goede hygiƫne.
- Herken tijdig problemen met en rond de stoma. Zo voorkom je nare complicaties.
- Ga zorgvuldig te werk. Heb je problemen? Aarzel niet om hulp in te schakelen van de stomaverpleegkundige of medisch speciaalzaak.
Uitleg stomaverzorging
Bekijk het filmpje waarin stap voor stap staat hoe je je stoma kunt verzorgen. Klik op de links hieronder om filmpjes te zien waarop de verzorging van jouw stoma wordt uitgelegd.
Kan ik zelf kiezen welk stomamateriaal ik gebruik?
Ja, je kunt zelf kiezen welk stomamateriaal je gebruikt. Je kunt dit het beste overleggen met je stomaverpleegkundige en/of medisch leverancier. Samen kun je de beste keuze maken: Jij als stomagebruiker brengt je eigen ervaring in en de stomaverpleegkundige weet wat wel en niet geschikt is en wat vergoed wordt vanuit je zorgverzekering.
Waarom mag ik voor een beperkte periode stomamateriaal bestellen?
Wanneer je net gestart bent met stomamateriaal, is het gebruikelijk om slechts voor een zeer beperkte periode te bestellen. Je bent immers nog aan het zoeken wat in jouw geval het beste werkt. Ook wanneer je al langer dezelfde stomamaterialen gebruikt, zal de leverancier voor een beperkte periode materialen verstrekken. Deze periode is afhankelijk van de afspraken tussen zorgverzekeraar en leverancier. Deze regel is er ook om verspilling van materialen te voorkomen.
Medisch speciaalzaken kunnen weer een andere leveringstermijn erop na houden. Dit komt omdat zij voor hen de meest gunstigste termijn berekenen voor bestelling en voorraadbeheer, om zo kosten te besparen. Je hoeft hier overigens niet mee akkoord te gaan. Als je je oude bestelfrequentie wilt behouden, dan kun je dat gewoon aangeven. Mocht het zo zijn dat je onverhoopt (doordat je eerder door je materiaal heen bent om wat voor reden dan ook) eerder moet bestellen, dan is dat ook geen probleem.
Zit ik vast aan het stomamateriaal dat ik in het ziekenhuis heb gekregen?
Nee, je zit niet vast aan het materiaal dat je in het ziekenhuis hebt gekregen. Je stoma en jouw situatie kunnen immers veranderen. Overleg samen met je stomaverpleegkundige wanneer je van plan bent om over te stappen op ander materiaal. Samen kun je uitzoeken wat het beste bij je past.
Kan ik bij elk medisch leverancier stomamateriaal bestellen?
Ja, je kunt elke leverancier kiezen, mits deze een overeenkomst heeft met je zorgverzekeraar. Kijk op de website van je zorgverzekeraar of dit het geval is. Kies je een andere dan een leverancier, dan moet je waarschijnlijk zelf betalen, afhankelijk van je polis. Eventueel kun je zelf (een deel van) de kosten declareren bij je zorgverzekeraar.
Welke gegevens heeft de medisch leverancier nodig om het zorgplan te maken?
De leverancier heeft nodig:
- Naam, adres, woonplaats
- Je polisnummer
- Informatie over de zorgverlening aan de verzekerde, waaronder materiaalkeuze, klantcontacten, afspraken, motivatie afwijking normgebruik, probleemstelling, doelstellingen, actieplan en gegevens van de voorschrijver behandelaar
Wat is normgebruik?
Normgebruik gaat over wat een groep stomadragers gemiddeld aan stomamateriaal gebruikt. Die norm is ooit ontstaan na onderzoek van stomaverpleegkundigen naar het gebruik van stomamaterialen door stomadragers. Het is eigenlijk een richtlijn, omdat je wettelijk gezien het recht hebt op het meest adequaat functionerend hulpmiddel. Daarom kan een zorgverzekeraar of medisch speciaalzaak ook nooit zeggen dat je teveel gebruikt.
Wel worden deze richtlijnen door veel zorgverzekeraars gebruikt om aan te geven wat algemeen gebruikelijk is en het vormt het de basis van veel contracten tussen de zorgverzekeraar en de medisch speciaalzaak. Ook verschillen de richtlijnen enigszins tussen zorgverzekeraars.
Wanneer je meer gebruikt dan de richtlijn, dan neemt de medisch speciaalzaak waarschijnlijk met je contact op om samen met je na te gaan of er een reden is voor het meerverbruik. Het kan dan zijn dat zij je vragen contact op te nemen met een stomaverpleegkundige in het ziekenhuis, ander materiaal adviseren of aan de stomaverpleegkundige in het ziekenhuis vragen om een onderbouwing te geven voor het meerverbruik. Dit laatste is nodig omdat de zorgverzekeraar dit kan navragen bij de medisch speciaalzaak.
Ik wil ander stomamateriaal, maar ik ben niet meer onder behandeling van een stomaverpleegkundige. Kan dat?
Ja, in principe kun je overstappen op vergelijkbaar stomamateriaal, ook als je niet meer onder behandeling bent bij het ziekenhuis. Geeft dit overstappen problemen, meld dit dan bij het Meldpunt Stomamaterialen.
Wat kan ik doen als ik vragen of klachten heb over mijn stomamateriaal?
Als je nog onder behandeling bent bij een stomaverpleegkundige, dan kun je het beste met hem of haar contact opnemen. Heb je klachten over je medisch leverancier of zorgverzekeraar? Bespreek dit eerst met hen. Mocht je toch niet tot een oplossing komen, dan kun je de klacht indienen bij hun klachtencommissie. Iedere leverancier en zorgverzekeraar heeft een eigen klachtenprocedure die je kunt opvragen. Als je ook hier niet uit komt, dan kun je een klacht indienen bij de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen.
Hoe vaak mag ik stomazakjes en huidplakken vervangen?
Hier is geen eenduidig antwoord op te geven. Dit verschilt per persoon en hangt af van verschillende omstandigheden. Voor dit soort vragen over het gebruik van stomamateriaal kun je het beste je stomaverpleegkundige of leverancier raadplegen.
Wat kan ik doen als ik problemen heb met mijn stomamateriaal?
Voor vragen of problemen met je stomamateriaal, kun je het beste terecht bij je stomaverpleegkundige. Zij kan met je meekijken en meedenken wat de beste oplossing is. Daarnaast kun je contact opnemen met je leverancier van stomamateriaal. Ook kun je je vraag of probleem doorgeven via Meldpunt Stomamaterialen.
Zijn er tips om geurtjes tegen te gaan bij mijn stoma?
Er zijn wat algemene tips om geuren tegen te gaan:
- Voeding: Na het eten van bepaalde voedingsmiddelen kan een sterke geur ontstaan. Het gaat dan bijvoorbeeld om prei, kool en vis.
- Ingeslikte lucht: Wanneer je veel lucht inslikt, kan dit zorgen voor extra gasvorming. Daarom is het advies om goed te kauwen en niet te snel te eten. Ook bijvoorbeeld het eten van kauwgum, het drinken door een rietje, een slecht passend gebit en roken kunnen zorgen voor extra ingeslikte lucht.
- Lege darmen: Wanneer je lege darmen hebt, kan dit er ook voor zorgen dat er extra gas wordt geproduceerd. Daarom is het advies om meerdere keren per dag kleine hoeveelheden te eten.
Daarnaast zijn er ook tips met betrekking tot het stomamateriaal:
- Stomazakje verwisselen: Wellicht helpt het om je stomazakje iets vaker te verwisselen. Gemiddeld werkt een geurfilter 6 ā 8 uur. Bij een ileostoma is de richtlijn dat je 2 maal per dag mag wisselen.
- Douchen: Bij stomazakjes worden vaak ook stickertjes geleverd die je moet gebruiken wanneer je gaat douchen. Als het geurfilter nat wordt, werkt deze namelijk niet meer. Na het douchen moet je er vervolgens ook aan denken om het stickertje weer te verwijderen.
- Huidplooi: Het kan misschien zo zijn dat het geurfilter net in een huidplooi zit. Als dat het geval is, kun je het zakje misschien wat draaien.
- Badkamer: Waar bewaar je je stomamateriaal? Wanneer dit in de badkamer is, kan het zo zijn dat de geurfilter te vochtig wordt waardoor het niet meer goed werkt.
- Extra geurfilter: In uiterste nood kunnen extra geurfilters worden geplaatst. Neem hiervoor contact op met je medisch leverancier. Let op: controleer van tevoren of deze extra geurfilters worden vergoed, zodat je niet voor onverwachte kosten komt te staan.
Heb je naar aanleiding van deze informatie toch nog vragen? Neem dan contact op met je stomaverpleegkundige of medisch leverancier voor meer tips of informatie om geuren tegen te gaan.
Waar kan ik overgebleven stomamateriaal kwijt?
Heb je stomamateriaal over en is dit nog ongebruikt, onbeschadigd en compleet? Neem dan contact op met je medisch leverancier of fabrikant om te vragen of je het terug kunt sturen. Vaak is hiervoor een antwoordnummer beschikbaar, zodat je geen verzendkosten hoeft te betalen. Het teruggestuurde materiaal wordt weer verrekend met je zorgverzekeraar. Neemt uw medisch leverancier of fabrikant het materiaal niet terug? Dan kunt het materiaal aanbieden op www.stomamateriaalover.nl.