Kom je online koffiedrinken?

Het is een nieuw initiatief, bedoeld als alternatief voor de inloop ochtenden en -middagen: online bijeenkomsten via Skype. Enige tijd geleden werd een pilot georganiseerd door vrijwilligers Boy Da Costa Gomez en Mary Mentink.

Eigenlijk is het heel eenvoudig. Voor iedereen met een laptop of tablet prima te doen,’ vertelt deelnemer Ingrid Buijs. ‘Je meldt je aan via e-mail en krijgt dan via de mail een linkje. Het is niet nodig om Skype te installeren, je klikt op de link en kunt deelnemen. Het wijst zich eigenlijk vanzelf. Je hebt wel een goede wifi-verbinding nodig, anders werkt het niet goed.’

De online bijeenkomsten zijn volgens Ingrid een ideale manier om ervaringen uit te wisselen of vragen te stellen. ‘Je hoeft er de deur niet voor uit. Het is laagdrempelig en je hoeft absoluut geen computerexpert te zijn.’

Tips uitwisselen

Ook deelnemer Maryam is enthousiast: ‘Ik vind het fijn om te horen met welke problemen andere stoma dragers te kampen hebben en het is goed om samen een oplossing te vinden en tips uit te wisselen.

‘Deelnemer Koert had graag op een andere wijze informatie willen krijgen over zijn stoma, ‘maar dat zit er nu even niet in. Het geeft op deze manier een mogelijkheid je eigen frustratie en problemen te uiten.’

Vrijwilligers gezocht

Het bestuur van de Stomavereniging heeft besloten om verder te gaan met de online bijeenkomsten, naast de fysieke inloopbijeenkomsten die hopelijk later dit jaar weer mogelijk zijn. De regio Zuid-West heeft inmiddels twaalf vrijwilligers die online bijeen komsten kunnen organiseren. Voor de andere regio’s zijn we nog op zoek naar vrijwilligers. Heb jij hier ook belangstelling voor? Mail dan naar j.muis@stomavereniging.nl Alvast bedankt!

Janke
1 februari 2023

‘In mijn omgeving ken ik niemand die ook een stoma heeft’

Janke (39, moeder van 4 jonge kinderen) kreeg vier jaar geleden een ontsteking in een rugzenuw,...