‘Onze vrijwilligers zijn echt goud’

Hans Sureveen volgde Anne Braakman op als directeur van de Stomavereniging. Vooralsnog doet hij het voor een jaar. Wat wil hij in die periode bereiken? ‘We gaan een nieuwe fase in met kansen en mogelijkheden.

Hij heeft veel ervaring als interim-directeur bij patiëntenorganisaties. Bij de Borstkankervereniging bijvoorbeeld en de Reumapatiëntenbond. Ook was hij fusiebegeleider bij Hematon, de stichting die onder meer opkomt voor mensen met leukemie. Dus toen Hans Sureveen de advertentie las voor de opvolging van Anne Braakman, die eind vorig jaar vertrok bij de Stomavereniging, dacht hij direct: die is voor mij! En dat was ook zo. Sinds 1 januari is Hans Sureveen interim directeur. Wat hij aantrof was een professionele organisatie, vertelt hij op zijn werkkamer in Houten. ‘Ik heb dat wel anders meegemaakt. Organisaties met twee of drie mensen in dienst en weinig vrijwilligers, waar je dus nauwelijks iets kunt bereiken. Verenigingen waar een bestuurlijke crisis was uitgebroken en iedereen bij wijze van spreken vechtend over straat ging. ‘Bij de Stomavereniging is daar allemaal geen sprake van. Het beleid, de financiën, de communicatie, bureau, bestuur en de organisatie, alles is goed op orde.’

Betere samenwerking

De taak waar Hans Sureveen voor staat is dus niet puinruimen, zoals interimmers vaak doen, mensen ontslaan of financiële problemen oplossen. Daar is hij blij om. Maar toch is zijn opdracht uitdagend: een betere samenwerking met andere organisaties op het gebied van oncologie en buikziekten. ‘Het is niet verstandig onafhankelijk van andere organisaties te opereren,’ legt hij uit. ‘Je hebt elkaar nodig. Bij projecten en acties, belangenbehartiging, het regelen van subsidies en andere vormen van financiering. Samen sta je sterker en werk je efficiënter en effectiever. Dit is een logische volgende fase in de ontwikkeling van de Stomavereniging en daar wil ik graag bij ondersteunen.’ Concreet betekent dit bijvoorbeeld samenwerking met de NFK, de koepelorganisatie van organisaties voor kankerpatiënten, en met organisaties binnen de NFK, zoals de Stichting voor Patiënten met Kanker aan het Spijsverteringskanaal. Daarnaast met de verschillende belangenorganisaties voor mensen met buikziekten, zoals de Maag Lever Darm Stichting en de Crohn en Colitis Ulcerosa Vereniging Nederland. ‘We zetten ons dus in voor samenwerking, maar tegelijkertijd is de Stomavereniging ook anders. Strikt genomen zijn we geen patiëntenvereniging, want een stoma of pouch is op zichzelf geen aandoening of ziekte. Veel mensen met een stoma zijn ziek geweest en hebben nu een hulpmiddel, dat is iets anders. Tegelijkertijd zijn andere leden natuurlijk wél ziek. Dat vraagt soms een andere aanpak dan bij de meeste patiëntenorganisaties.’

Plaatselijke teams