Wat kunnen we leren van corona?

De coronacrisis was heftig, en dat is het nog steeds. Maar we kunnen er ook veel van leren. Daarom kijkt Jan Hobbelen, de directeur van de Stomavereniging, graag vooruit. ‘We blijven ons onverminderd inzetten voor het beantwoorden van vragen en het weg nemen van onzekerheden.’

De coronacrisis heeft ons geleerd hoe belangrijk het is om personen met een kwetsbare gezondheid te beschermen. Gelukkig is dat in Nederland goed opgepakt, in de hele samenleving. Er was veel saamhorigheid en creativiteit. Zoveel zelfs dat je denkt: waarom komt dat pas in deze lastige omstandigheden naar boven? Laten we dat vasthouden, ook in de tijd die komen gaat.’Dat zegt Jan Hobbelen, die als directeur van de Stomavereniging nauwgezet volgt wat de uitbraak van het coronavirus betekent voor mensen met een stoma. Een andere les van de crisis is volgens hem nog meer vaart te maken met het overhevelen van zorg naar de eerste lijn. ‘We zagen hoe de ziekenhuizen overbelast werden door de golf van coronapatiënten. Dan is het niet zo handig dat je een stomaverpleegkundige vaak via het ziekenhuis moet raadplegen. Dat ziekenhuis heeft het druk genoeg. Het zou beter zijn als dit type zorg direct of na een verwijzing van de huisarts toegankelijk is. Voor die toegankelijkheid gaan we ons als Stomavereniging verder inzetten.’

Belang innovatie

De crisis maakt ook duidelijk hoe belangrijk innovatie is. Denk aan een app waarmee je eenvoudig informatie over je gezondheid kunt delen met je arts of verpleegkundige. Of waarmee je vragen kunt stellen aan mensen die dezelfde ervaring hebben als jij. Jan Hobbelen noemt een praktisch voorbeeld. ‘Het Amsterdam UMC is, mede in samenwerking met de Stomavereniging, een stoma app aan het ontwikkelen die het hele proces van operatie tot nazorg ondersteunt. Daarmee maak je de zorg toegankelijker, signaleer je eerder mogelijke problemen en wordt het ook nog eens goedkoper. Dergelijke ontwikkelingen gaan snel. Omdat er door de crisis minder persoonlijk contact mag zijn, komt de digitale communicatie in een stroom versnelling. Op zich een gunstig neveneffect.’