Wat wij doen

De kracht van de Stomavereniging is de ervaringsdeskundigheid: ervaringen bundelen en inzetten voor mensen met een stoma of pouch. Daarin zijn wij uniek. Door het delen van al die ervaringen en kennis helpen we elkaar sterker te worden.

Samen sterker

Met dit motto geven we aan dat we een zelfbewuste en krachtige vereniging zijn, juist nu er in de zorg zoveel verandert. We komen stevig op voor de belangen van mensen met een stoma en pouch. Samen staan we sterker. Daarbij is het delen van ervaringen essentieel: in de regio’s, tijdens de Stomadagen, via de Bezoekdienst en op onze sociale mediakanalen.

Weten

We helpen je met de juiste informatie over leven met een stoma of pouch, passend bij jouw situatie. Op onze website, via onze social mediakanalen en via onze maandelijkse nieuwsbrieven en informatiefolders word je goed op de hoogte gebracht. Daarnaast krijg je elk kwartaal ons magazine ‘Vooruitgang’ boordevol met ervaringsverhalen, artikelen en laatste wetenschappelijk nieuws.

Deel je ervaring met andere mensen met een stoma of pouch. Van jouw ervaring kan een ander weer leren. Door het delen van al die ervaringen worden we samen sterker.

Ontmoeten

Ontmoet andere mensen met een stoma of pouch. Dat kan op verschillende manieren: online op onze Facebookgroepen, telefonisch, op bijeenkomsten in de regio of op onze Stomadagen. Onze vrijwilligers die zelf ervaring hebben met een stoma of pouch staan graag voor je klaar!

Invloed

In haar uitgebreide contacten met bijvoorbeeld zorgaanbieders, verzekeraars, leveranciers en fabrikanten, wetenschappers en overheid komt de Stomavereniging op voor jouw belangen. Vaak in samenwerking met collega (patiënten)verenigingen. Daarbij komt een veelheid aan onderwerpen aan de orde: het doorbreken van het taboe rond een stoma, beschikbaarheid van het juiste stomamateriaal, toegang en aanbod van wc’s. Samen maken we een vuist en zorgen onze medewerkers en vrijwilligers dat jouw stem gehoord wordt.