Dit is onze impact in 2017-2020

De Stomavereniging streeft ernaar dat alle mensen met een stoma of pouch goede zorg krijgen, mee kunnen doen in de maatschappij en zoveel mogelijk kunnen genieten van het leven. Maar bereiken we dit ook en wat vinden onze leden hier zelf van? Om hierop antwoord te krijgen, voerden we een groot impactonderzoek uit onder alle leden. De uitkomsten staan in deze infographic.

De impactmeting is een groot onderzoek naar de manier waarop de Stomavereniging tussen 2017 en 2020 haar werk heeft uitgevoerd en hoe de leden daarover denken. Aan dit onderzoek deden maar liefst 1196 mensen mee.

Informatievoorziening beter gewaarderd

Interessant is dat de informatievoorziening vanuit de Stomavereniging in 2020 veel beter wordt gewaardeerd dan in 2017. Dat geldt voor de kwaliteit van de informatie, de bruikbaarheid en vindbaarheid. Er wordt het meest gezocht naar informatie over stomamaterialen en hulpmiddelen. Daarnaast is er ook veel belangstelling voor nieuwe ontwikkelingen en ervaringen van anderen. Uiteraard zijn hier nog verbeteringen in mogelijk en missen mensen soms informatie. Hier gaat de Stomavereniging komende jaren hard mee aan de slag.

Contact met anderen blijft belangrijk

Ruim de helft van de deelnemers geeft aan dat het belangrijk is dat iedereen de mogelijkheid heeft om in contact te komen met een lotgenoot. Dat blijkt ook uit de cijfers over de activiteiten van de Stomavereniging: Zo legde de bezoekdienst afgelopen jaar maar liefst 200 bezoeken af, organiseert de Stomavereniging jaarlijks meer dan 100 (online) bijeenkomsten en vinden zo’n 650 mensen elkaar in geheime Facebookgroepen. Contact met ervaringsdeskundigen blijkt vooral belangrijk kort voor en na de aanleg van een stoma, blijkt uit toelichtingen van het onderzoek. Dit kan helpen bij de acceptatie en kan onzekerheden wegnemen.

Bekijk de infographic en lees het rapport

Wil je alle hoogtepunten lezen? Klik op de infographic om alle resultaten in detail te zien. Lees hier het volledige rapport lezen van de impactmeting?

Peggy Hesseling
13 oktober 2021

‘Ik ga in de overlevingsstand’

Peggy Hesseling (37), vrijwilliger bij StomaJong, besteedt haar beperkte energie bewust. ‘Ik...

InstagramNieuwsVooruitgang
vacature
11 oktober 2021

Gezocht: Belangenbehartiger (28 uur per week)

Ben jij op zoek naar een dynamische functie waarbinnen je op een breed en divers terrein opereert?...

InstagramNieuws
Wereld Stomadag 2021
22 september 2021

Wereld Stomadag 2021: doe je ook mee aan onze online actie?

Op zaterdag 2 oktober a.s. is het Wereld Stomadag. Deze dag kunnen we natuurlijk niet ongemerkt...

InstagramNieuws