Dit is onze impact in 2017-2020

De Stomavereniging streeft ernaar dat alle mensen met een stoma of pouch goede zorg krijgen, mee kunnen doen in de maatschappij en zoveel mogelijk kunnen genieten van het leven. Maar bereiken we dit ook en wat vinden onze leden hier zelf van? Om hierop antwoord te krijgen, voerden we een groot impactonderzoek uit onder alle leden. De uitkomsten staan in deze infographic.

De impactmeting is een groot onderzoek naar de manier waarop de Stomavereniging tussen 2017 en 2020 haar werk heeft uitgevoerd en hoe de leden daarover denken. Aan dit onderzoek deden maar liefst 1196 mensen mee.

Informatievoorziening beter gewaarderd

Interessant is dat de informatievoorziening vanuit de Stomavereniging in 2020 veel beter wordt gewaardeerd dan in 2017. Dat geldt voor de kwaliteit van de informatie, de bruikbaarheid en vindbaarheid. Er wordt het meest gezocht naar informatie over stomamaterialen en hulpmiddelen. Daarnaast is er ook veel belangstelling voor nieuwe ontwikkelingen en ervaringen van anderen. Uiteraard zijn hier nog verbeteringen in mogelijk en missen mensen soms informatie. Hier gaat de Stomavereniging komende jaren hard mee aan de slag.

Contact met anderen blijft belangrijk

Ruim de helft van de deelnemers geeft aan dat het belangrijk is dat iedereen de mogelijkheid heeft om in contact te komen met een lotgenoot. Dat blijkt ook uit de cijfers over de activiteiten van de Stomavereniging: Zo legde de bezoekdienst afgelopen jaar maar liefst 200 bezoeken af, organiseert de Stomavereniging jaarlijks meer dan 100 (online) bijeenkomsten en vinden zo’n 650 mensen elkaar in geheime Facebookgroepen. Contact met ervaringsdeskundigen blijkt vooral belangrijk kort voor en na de aanleg van een stoma, blijkt uit toelichtingen van het onderzoek. Dit kan helpen bij de acceptatie en kan onzekerheden wegnemen.

Infographic

Wil je alle hoogtepunten lezen? Klik op de infographic om alle resultaten in detail te zien. Wil je het volledige rapport lezen over de impactmeting? Vraag dit op via info@stomavereniging.nl

Irrigeren
24 juni 2021