Over de vereniging

De Stomavereniging zet zich sinds 1966 in voor stomadragers, mensen met een pouch en hun naasten. Dit doen we met 7 parttime medewerkers op het landelijk bureau in Utrecht en meer dan 150 bevlogen vrijwilligers in het land. Samen zetten we ons in voor een optimale kwaliteit van leven voor mensen met een stoma of pouch.

Wat doet de Stomavereniging?

• Informatievoorziening:
    De Stomavereniging geeft de meest actuele en betrouwbare informatie over stomazorg. Dit doen wij via folders, een digitale nieuwsbrief en een kwartaalmagazine. Daarnaast organiseren wij gastlessen over een stoma of pouch.
  • Lotgenotencontact:
    Heb je vragen? De Stomavereniging geeft je persoonlijk advies, bijvoorbeeld via de bezoekdienst. Daarnaast organiseert de Stomavereniging diverse regionale bijeenkomsten en Stomadagen. Tijdens deze bijeenkomsten krijg je informatie over het leven met een stoma, stomazorg en stomamaterialen. Ook ontmoet je hier anderen met een stoma of pouch.
  • Belangenbehartiging:
    De Stomavereniging behartigt de belangen van alle leden. Regelmatig zitten wij om de tafel met zorgverzekeraars, zorgaanbieders, medisch speciaalzaken en de overheid. Als dat nodig is, organiseren we acties.

Verenigingsstructuur

De directie legt verantwoording af aan het Verenigingsbestuur en de Ledenraad. Het verenigingsbestuur houdt toezicht op het proces en uiteindelijk ziet de Ledenraad toe op het resultaat.

Landelijk bureau

Het landelijk bureau zorgt dat er uitvoering wordt gegeven aan het beleid van de Stomavereniging.

• Jan Hobbelen, directeur
  • Diana van Mechelen, financieel medewerker
  • Jorine Muis, belangenbehartiger
  • Arnica Nijhof-Wijers, beleidsadviseur
  • Marlies Jansen, communicatieadviseur
  • Masja Volders, communicatieadviseur online

Regio

Elke regio kent een regioteam, dat tenminste uit twee leden bestaat. Zij coördineren alle activiteiten in de regio.

Financiering

De Stomavereniging wordt vanuit verschillende organisaties gefinancierd. Het Fonds PGO (Patiënten, Gehandicapten en Ouderen) draagt jaarlijks een vast bedrag bij. Daarnaast krijgt de Stomavereniging een bijdrage van de Nederlandse Federatie voor Kankerpatiëntenorganisaties (NFK). Voor projecten wordt een beroep gedaan op verschillende fondsen, bijvoorbeeld de Maag Lever Darm Stichting (MLDS) en KWF Kankerbestrijding.

Een belangrijk deel van de werkzaamheden gericht op lotgenotencontact, belangenbehartiging en informatievoorziening wordt ook betaald uit legaten of giften van particulieren. Wil je ook het werk van de Stomavereniging steunen? Word dan donateur.