Word lid of doneer

Geldzaken

Zorgverzekeraars vergoeden stomamateriaal (plakken en zakjes) vanuit het basispakket. Dit betaal je in eerste instantie uit je verplichte eigen risico. Naast stomamaterialen maken veel stomadragers ook gebruik van aanvullende hulpmiddelen. Denk aan een steunband, removerdoekjes, wegwerpzakjes, onderleggers en steriele gaasjes. Niet alle aanvullende hulpmiddelen worden door de zorgverzekeraar vergoed. Vraag daarom bij je zorgverzekeraar na hoe dat precies bij jou geregeld is.

Gecontracteerde leveranciers

Niet alle zorgverzekeraars hebben contracten met leveranciers van stomamaterialen. Het is belangrijk om te weten met welke leveranciers jouw zorgverzekeraar een contract heeft. Is er geen contract, dan moet je de materialen mogelijk deels zelf betalen.

Overzicht leveranciers stomamaterialen

Hier vind je een overzicht van leveranciers en fabrikanten van stomamaterialen. Heb je aanvullingen of wijzigingen op deze lijst, dan horen wij dat graag.

Geld terug via belastingaangifte

Geef je veel geld uit aan zorg, hulpmiddelen, aanpassingen en voorzieningen? Dan kun je, afhankelijk van de hoogte van je inkomen, gebruik maken van de aftrek van zorgkosten bij de aangifte van inkomstenbelasting. Kijk hier voor een stappenplan.

Wordt het lidmaatschap van de Stomavereniging vergoed?

Op Independer vind je welke zorgverzekeraars het lidmaatschap van een patiëntenvereniging binnen de aanvullende verzekering (voor een deel) vergoeden.